Eveniment regional la Cahul: Promovarea transformării digitale la nivel local prin inițiative pentru administrația publică locală și mediul de afaceri



Eveniment regional la Cahul: Promovarea transformării digitale la nivel local prin inițiative pentru administrația publică locală și mediul de afaceri

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în cooperare cu GIZ Moldova, Agenția de Guvernare Electronică și Centrul Inovațional Inotek, a organizat marți, 13 februarie, în orașul Cahul, evenimentul public „Promovarea transformării digitale la nivel local: inițiative pentru administrația publică locală și mediul de afaceri”.

În cadrul intervențiilor, vorbitorii au abordat mai multe aspecte legate de rolul autorităților publice locale în procesul de transformare digitală. De asemenea, discuțiile s-au axat pe importanța platformei e-APL și Centrelor Unificate de Prestare a Serviciilor la nivel local, dar și utilizarea soluțiilor digitale de către mediul de afaceri și miza acestora pentru impulsionarea dezvoltării afacerilor.

În deschiderea evenimentului, Andrei Prisăcar, Director al Agenției de Guvernare Electronică, a declarat: „Avem două proiecte care le dezvoltăm la nivel local. Un proiect este cel legat de Centrele Unificate de Prestări Servicii (CUPS), unde aducem aproape de cetățeni serviciile digitale, servicii electronice care se dezvoltă la nivelul autorităților publice centrale, dar și servicii care se vor dezvolta de autoritățile locale. Prin aceste centre dorim ca cetățenii să utilizeze la o scară mai mare serviciile digitale, dar și să alfabetizăm populația din punct de vedere digital, ca să le poată utiliza. Un alt proiect pe care dorim să îl implementăm și care urmează, în cel mai scurt timp, să îl pilotăm, este platforma E-APL. Un element important al acesteia este ca să aducem date din toate registrele mai aproape de autoritatea publică locală. Atunci când acestea vor deveni digitale ele foarte ușor vor fi convertite în servicii electronice. Un al treilea element este de a oferi autorităților publice locale competențe de luare a deciziilor. Acestea sunt elemente importante pentru ca inclusiv să avem o abordare corectă în procesul de digitalizare și să aducem deciziile, dar și serviciile, la nivel local”.

La rândul său, Igor Șevcenco, Șef al Oficiului teritorial Cahul al Cancelariei de Stat, a menționat: „Aș vrea să compar Republica Moldova cu țările baltice, unde un accent foarte important care s-a pus de la bun început a fost educația digitală a societății. Noi, la ziua de astăzi, dezvoltăm diferite platforme electronice, dar cea mai mare provocare este ca cetățenii să acceseze aceste platforme. Pentru a veni în întâmpinarea lor au fost create acele CUPS-uri, iar la moment în raionul Cahul avem patru centre. Aceste servicii pot fi accesate individual de cetățean în momentul în care au acea pregătire digitală și nu trebuie să meargă în persoană la CUPS. CUPS-urile nu trebuie să facă nimic altceva decât să faciliteze accesul cetățeanului la serviciile pe care le oferă diferite platforme dezvoltate de către Guvernul Republicii Moldova. Un element important este că la nivelul regiunii sud se folosește, în proporție de aproape 100%, semnătura electronică în cadrul raporturilor dintre administrația publică locală. Deci, rămânem la ideea că, dacă pornim de la standarde, este necesară o dezvoltare și educare a societății în materie de digitalizare”. 

Stella Bădin, Viceprimar, municipiul Cahul, a vorbit despre rolul transformării digitale în municipiul Cahul: „Aici, la Cahul, am încercat să facem activități și digitalizare în așa fel ca să nu dublăm investițiile, ca să nu interferăm cu tot ceea ce se lucrează deja. Proiecte interesante am făcut în mai multe domenii. De exemplu, prin intermediul proiectului „Digital Impact”, am reușit să impulsionăm digitalizarea muzeului din Cahul. Din punctul nostru de vedere digitalizarea nu înseamnă tehnologie seacă și reingineria serviciilor, ci reactivarea lor sau să le facem interactive încât vechiul să fie interesant pentru cei noi. Prin urmare, muzeul a primit o deosebită atenție în acest sens și în acest moment se fac o serie de intervenții pe partea de infrastructură, de site, de posibilitate de achiziționare a biletelor online etc. Pe partea cealaltă am lucrat foarte mult la un alt proiect cum este „Cahul Activ” care centralizează toate activitățile cercurilor, asociaților, cluburilor extrașcolare din municipiul Cahul pe o singură platformă. Deci, digitalizarea o facem nu numai de dragul de o face, dar și pentru a comunica cât mai mult online, pentru a crea timp liber, care poate fi petrecut cu cei dragi. Tot în cadrul primăriei am reușit să dezvoltăm o hartă, un plan de acțiuni și o strategie smart privind serviciile pe care dorim să le digitalizăm. Vreau să conchid că necesitatea noastră, ca primărie, este să fim parte a procesului de digitalizare a țării, astfel ca nici un cetățean să nu fie exclus din acest proces”.

Olga Tumuruc, Expertă asociată în domeniul transformării digitale, IPRE, a menționat: „Digitalizarea trebuie să răspundă la două obiective. Prima – să răspundă la o necesitate. Și, doi – să oferim beneficiarilor opțiuni. Este important să avem o soluție centralizată pentru activitatea autorităților publice locale. Aceasta trebuie să fie o opțiune sustenabilă pentru inițiativele de localizare a agendei de transformare digitală. Pentru că, sunt diferite municipalități, cum este Cahul, Bălți sau Edineț, care sunt expuse la toate aceste mișcări, tendințe, investiții pe segmentul de digitalizare, dar sunt și alte 900 de APL-uri, care, chiar cred că nu le ajunge, mâinile să se ocupe de acest subiect, pentru că au provocări mult mai stringente. Dar, așa cum în plan național, digitalizarea a luat o tendință de a oferi soluții centralizate, așa trebuie să fie și la nivel local. Soluțiile tehnologice, care urmează a fi utilizate de autoritățile locale, acolo unde acoperă procese generice, trebuie să se întâmple printr-o soluție tehnică unică. Astfel, strategia Guvernului de a dezvolta E-APL ar urma să fie accesibilă pentru toate autoritățile locale, fără anumite costuri de utilizare directă și cu o perspectivă de mentenanță continuă. Aceasta este o acțiune, care este din punctul meu de vedere este una viabilă”.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea integrală a evenimentului aici.

Evenimentul a fost organizat de către IPRE, cu suportul comun al proiectelor „Fondul de Consiliere în Politici” și „E-Guvernare și Digitalizare în țările din Parteneriatul Estic”, finanțate de către Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementate de către GIZ Moldova.