Convenţia Naţională pentru Integrarea Europeană a adoptat un pachet de recomandări pentru accelerarea apropierii Republicii Moldova de Uniunea Europeană



Convenţia Naţională pentru Integrarea Europeană a Republicii Moldova – o platformă de comunicare între Guvern şi societatea civilă – a adoptat azi, 27 septembrie 2011, un pachet de recomandări. Propunerile elaborate în comun de experţii guvernamentali şi non-guvernamentali reprezintă produsul a un an de consultări.

Proiectul „Convenţia Naţională pentru Integrarea Europeană” este implementat de IDIS „Viitorul”, Asociaţia pentru Politică Externă şi Centrul Analitic Independent Expert-Grup, cu susţinerea financiară a Ministerului Afacerilor Externe al Slovaciei şi în parteneriat cu Centrul de Cercetare al Asociaţiei Slovace pentru Politică Externă.

„Sunt foarte mulţumită că această activitate prodigioasă a fost desfăşurată în comun cu societatea civilă, dar şi cu experţi din Republica Slovacă. Această Convenţie, mai bine zis acest parteneriat, vine să demonstreze că atunci când există voinţă şi un scop comun, se reuşesc foarte multe vizavi de parcursul european al Republicii Moldova. Recomandările oferite de grupurile de lucru ne sunt utile nouă negociatorilor prin caracterul lor rezonabil şi pragmatic”, a subliniat viceministra Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Natalia Gherman.

La rândul său, directorul de proiect, expertul politic IDIS „Viitorul”, Cornel Ciurea, a accentuat: „Deja o parte din aceste propuneri adoptate azi au fost puse între timp în practică: încheierea negocierilor  asupra unui acord de protejare reciprocă a indicaţiilor geografice, adoptarea proiectul Legii cu privire la protecţia datelor cu caracter personal în redacţie nouă, dar şi a celei cu privire la Comisia Principală de Etică. Or, această demonstrează ataşamentul autorităţilor faţă de demersul de integrare europeană”. Totodată, Ciurea punctează că multe din recomandările înaintate scot la iveală restanţe serioase precum: reforma Ministerului Afacerilor Interne, lupta contra corupţiei mari, demonopolizarea economiei naţionale – domenii sensibile, care afectează interese inclusiv ale elitei aflate la guvernare.

Pachetul de recomandări este structurat pe trei domenii, care corespund grupurilor de lucru create în cadrul Convenţiei: vize, frontiere şi regiunea transnistreană; agricultură şi dezvoltare regională; comerţ, servicii, concurenţă. În total, au avut loc câte patru runde de mese rotunde pentru fiecare grup de lucru. Printre propunerile adoptate, consemnăm:

Vize, frontiere şi regiunea transnistreană

• Identificarea posibililor indicatori în evaluarea impactului migraţional asupra UE a liberalizării regimului de vize pentru cetăţenii RM.
• Participarea la procesul de verificare a nivelului de armonizare legislativă şi adoptare a cadrului normativ, prevăzut la prima etapă de implementare a Planului de acţiuni. În acest context, examinarea, revizuirea şi adoptarea în regim prioritar a actelor legislative necesare sunt de interes vital pentru a reuşi în termenii propuşi realizarea acestuia. Printre acestea, se numără: adoptarea legii antidiscriminare, adoptarea legislaţiei procesual penale cu privire la echipele comune de investigaţii internaţionale; activitatea operativă de investigaţii, precum şi revizuirea legislaţiei naţionale în domeniul interceptării convorbirilor telefonice, etc.
• Intensificarea participării şi implicării colegilor din regiunile RM, organizând reuniuni pe întreg teritoriul ţării în vederea informării şi consultării asupra ultimelor evoluţii şi condiţionalităţilor dialogului privind liberalizarea regimului de vize

Agricultură şi dezvoltare regională

• Dezvoltarea infrastructurii de piaţă și a structurilor asociative în agricultură ca instrumente de facilitare a accesului pe piaţa Uniunii Europene.
• Studierea impactului implementării concepţiei strategiei de siguranţă a alimentelor.
• Dezvoltarea agriculturii ecologice în Republica Moldova: examinarea posibilităţilor şi impedimentelor.
• Implementarea măsurilor de suport în agricultură: asigurarea accesului la finanţarea şi subvenţionarea.
• Creşterea finanţărilor naţionale pentru domeniul dezvoltării regionale, prin intermediul Fondului Naţional pentru Dezvoltare Regională.
• Creşterea alocărilor sectoriale ale UE destinate dezvoltării regionale pentru ţările din Parteneriatul Estic şi cele din Politica de Vecinătate. Creşterea fondurilor pentru Programele de Cooperare Transfrontalieră, inclusiv pentru componentele de asistenţă tehnică pentru potenţiali beneficiari şi autorităţi. Introducerea fazelor pilot pentru Programele de finanţare. Simplificarea şi reducerea constrângerilor administrative, printr-o coordonare mai bună a fondurilor cu programele operaţionale.
• Mărirea finanţărilor şi îmbunătăţirea funcţionării cadrului legal existent în domeniul atragerii investiţiilor şi creşterii oportunităţilor sectoriale pentru mediul de afaceri.

Comerţ, servicii, concurenţă

• Revizuirea ordinelor şi dispoziţiilor interne ale Serviciului Vamal cu caracter regulatoriu pentru a verifica dacă este respectată legislaţia Republicii Moldova şi prevederile acordurilor Organizaţiei Mondiale a Comerţului. 
• Implicarea reprezentanţilor sectorului asociativ, privat şi de cercetare în calitate de experţi în cadrul grupului de negocieri privind Acordul de Comerţ Liber Aprofundat şi Comprehensiv, dat fiind faptul că în prezent niciun reprezentant al acestui sector nu face parte din acest grup.
• Crearea şi implementarea unui sistem informaţional privind documentarea procedurilor fito-sanitare. Pentru a ajuta producătorii şi exportatorii să satisfacă standardele sanitare şi fito-sanitare pe pieţele externe, autorităţile trebuie să conceapă un plan tehnic de acces pe piaţă: eliminarea sau cel puţin reducerea barierelor de acces pentru acele produse care au potenţial mare de export.
• Conştientizarea de către politicienii şi negociatorii moldoveni a faptului ca armonizarea legislaţiei în domeniul concurenţei şi ajutorului de stat este vitală pentru integrarea Moldovei în UE. Instituirea urgentă a unui instrument de monitorizare a progresului realizat în sectorul concurenţei şi intervenţia imediată a Guvernului în caz de progres limitat în implementarea recomandărilor înscrise în Planul de Acţiuni pentru pregătirea pentru negocierea Zonei de Liber Schimb şi Comerţ Aprofundat şi ulterior a acordului de asociere.

Recomandările pe grupul de lucru pe comerţ, servicii, concurenţă au servit drept punct de reper pentru cele două rapoarte pregătite de către Ministerul Economiei în contextul iniţierii negocierilor pe Acordul de liber schimb cu UE.

Pachetul integral de recomandări este disponibil pe www.conventia.md – site-ul oficial al proiectului. Pagina web, pe lângă recomandări, conţine rapoarte prezentate de oficiali de la Guvern şi experţi din societatea civilă pe cele mai sensibile domenii care urmează a fi armonizate la cerinţele comunitare: de la reformarea Ministerului Afacerilor Interne la recunoaşterea indicaţiilor geografice şi denumirilor de origine.

Formatul Convenţiei şi-a demonstrat deja eficienţa în Republica Slovacă, Serbia şi Macedonia. Paralel, un asemenea proiect este desfăşurat şi în Ucraina. Convenţia Naţională pentru Integrarea Europeană a Republicii Moldova va beneficia de suport financiar în valoare de 70 000 euro din partea Ministerului Afacerilor Externe al Slovaciei şi în 2011-2012. Pentru 2010-2011, valoare proiectului a fost de 85 000 de euro.

Descărcaţi aici comunicatul de presă.

conv final (1).JPG

conv final (2).JPG