„Eu Sunt Moldova Creativă”. Un flashmob digital pentru susținerea diversității și unității industriei creative



„Eu Sunt Moldova Creativă”. Un flashmob digital pentru susținerea diversității și unității industriei creative

„Eu Sunt Moldova Creativă”! Aproape 100 de membri ai comunității creative din Moldova -  arhitecți, muzicieni, designeri, producători de film, ilustratori de carte, artiști new media art, copywritteri, fotografi - și-au schimbat, în ultimele zile, pozele de profil, de pe rețelele sociale și și-au împărtășit poveștile și experiențele profesionale în cadrul Campaniei „Eu sunt Moldova Creativă”, lansată de Asociația Industriilor Creative din Moldova (COR). Scopul campaniei este de a arăta diversitatea profesiilor creative și rolul lor în progresul economic, social și cultural al Moldovei. 

Prin hashtag-ul #MoldovaCreativă și prin fotografiile în care apar îmbrăcați în tricouri cu inscripția „Creative Moldova”, reprezentanții industriilor creative au demarat un flashmob digital prin care să evidențieze solidaritatea din sector, angajamentul față de dezvoltarea sa armonioasă și crearea unui mediu propice pentru valorificarea potențialului creativ al țării.

Vasile Braga, directorul Asociației COR: „Prin intermediul acestui flashmob, ne propunem ca vocea noastră colectivă să răsune în unison, confirmând că suntem cu toții pe aceeași lungime de undă și că ne mândrim cu identitatea noastră creativă. Inovația reprezintă viitorul, iar acest potențial creativ al țării poate fi dezvoltat și este în dreptul nostru să ne dorim să evoluăm. Avem oameni talentați, foarte curajoși și interesați de a crea, iar baza industriilor creative stă anume în capitalul uman și în dorința oamenilor de a produce. Iar susținerea lor înseamnă, înainte de toate, să le respectăm munca, să cumpărăm de la ai noștri artă, produse și servicii creative, să-i cunoaștem și să-i recomandăm și altora. Îi îndemnăm pe toți cei care sunt parte sau care știu că desfășoară o activitate creativă să le alăture campaniei și să spună tuturor și #EuSuntMoldovaCreativă”.

Anastasia Nikușina, Muzeul Național de Artă al Moldovei: Această campanie sparge tiparele și evidențiază bogăția noastră umană și creativă, arătând lumii întregi câți oameni talentați și frumoși muncesc în acest sector. Ea subliniază importanța unei identități naţionale puternice și a unei moșteniri culturale bogate, precum și necesitatea unei școli naționale de artă, a artiștilor autohtoni și a muzeului de artă ce ar reflecta toate tendințele și valențele culturale pentru a transmite publicului cele mai importante idei. La Muzeul Naţional de Artă al Moldovei activează o echipă cu adevărat excepţională, care face imposibilul posibil. Mă bucur să fac parte din această echipă şi să contribui la promovarea și dezvoltarea muzeului”.

Olga Holban, antreprenoare: „Ultimii 10 ani din viața mea au fost despre multă muncă, creație și evoluție profesională, și cel mai important despre visuri. Visuri care s-au transformat în scopuri, iar drumul spre aceste scopuri m-a ajutat să descopăr esteticul și influența acestuia asupra noastră. Pensulele, lemnul și dibăcia mi-au fost prietenii cei mai apropiați pe tot acest parcurs de descoperire. Curajul de a transmite și de a percepe arta prin ceea ce creez eu, este un simplu exemplu de autodidact. Vreau și cred că putem să avem o țară creativă, frumoasă și un loc inspirațional pentru cei din afară.” 

Nata Albot, antreprenoare: „În prezent, breasla creativă cuprinde peste 2200 de companii cu aproximativ 9000 de angajați și circa 2200 de liber profesioniști, care muncesc în șapte domenii: audiovizual, artele spectacolului, artele vizuale, editare, arhitectură, publicitate și createch. Aceste domenii creează locuri noi de muncă, plătesc taxe și impozite, creează produse ce aduc valoare adăugată publicului și economiei noastre. Industriile creative, în următorii patru ani, vor beneficia de atenție sporită și susținere pentru a le fortifica potențialul. De la educarea tinerilor profesioniști în cadrul unor noi specialități, create la instituțiile de învățământ din Moldova, la dezvoltare de proiecte locale și suport pentru extindere pe piața internațională”.

Campania va continua în perioada aprilie-iunie cu istorii video în care oamenii creativi vor povesti istoriile lor personale de dezvoltare profesională. 

Inițiativa lansată de Asociația Companiilor de Creație din Moldova (COR) are loc în contextul în care, recent, Guvernul a aprobat Programul Național de Dezvoltare a Industriilor Creative „Moldova Creativă 2024-2027”. Acest document vizează stimularea sectorului, creșterea competitivității industriei și a contribuției lui la dezvoltarea economică a țării. Programul Național „Moldova Creativă” se va desfășura în perioada 2024-2027, iar bugetul estimativ este de aproximativ 100 de milioane de lei, inclusiv 31 de milioane din bugetul de stat. Banii sunt oferiți în cadrul Proiectului „Tehnologiile Viitorului” finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.

Sectorul creativ are o agendă de dezvoltare ce urmează să fie discutată și implementată alături de autoritățile guvernamentale și oamenii din industrie, pentru crearea unui mediu propice și a unei infrastructuri adecvate care să ofere acces la resurse, oportunități pentru exportul produselor și serviciilor, dar și să asigure atragerea de investiții în industria creativă.

Cei care doresc să se alăture comunității creative și să fie informați despre oportunitățile existențe sunt invitați să acceseze link-ul de aici - https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfgRm0i8f-4Y22IfRDYgMhmR7gwWn8iNLqxquemBwm0wIuXqQ/viewform.

Pentru companiile interesate să devină membre ale Asociației COR, vă rugăm să completați formularul disponibil aici - https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdfKO_DUHCzzot7nr1sMiW8Rx9GPl3F0H_Dgexbpuxh46PU4A/viewform?pli=1 

Fiți parte din campania „Moldova Creativă”!