Viorica Zaharia: Echipele participante la hackathonul Puterea a cincea au un teren vast de creaţie



Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat cea de-a şasea ediţie a hackathonului media Puterea a cincea cu tema Educaţie media: analizăm, conştientizăm, creăm. Preşedinta Consiliului de Presă din Republica Moldova, jurnalista Viorica Zaharia, cunoaşte nu din auzite ce înseamnă un consumator de informație educat în spiritul gândirii critice. Cu o experienţă de 21 de ani în presă, ea este pregătită, în calitate de mentor, să-și împărtăşească cunoştinţele în domeniu pentru a ajuta echipele participante să elaboreze proiecte cât mai creative și cu impact. Ce sugestii oferă Viorica Zaharia participanţilor la ediţia din acest an a hackathonului citiţi în interviu.
 
Media Azi: În acest an, hackathonul Puterea a cincea se axează pentru a treia oară pe tema educaţiei media. Ce credeţi că face valoros acest domeniu şi de ce este important să revenim la el prin prisma inovaţiilor?
 
Viorica Zaharia: Aş zice în primul rând important, apoi valoros. Este important pentru toată societatea, pentru ca toate categoriile de consumatori de presă să fie ajutate să decodifice corect conţinutul media. Chiar şi această pandemie ne-a arătat că, deşi în ultimii ani am avut suficientă activitate desfăşurată în Republica Moldova pe acest segment, oricum unii oameni – ba chiar suficient de mulţi – s-au lăsat induşi în eroare de mituri şi dezinformări răspândite atât în pseudo-presă, cât şi pe social media.
 
De aceea, trebuie să fim permanent „în priză” cu elaborarea, testarea şi aplicarea diferitelor mecanisme şi metode pentru a ajunge la cât mai mulţi oameni. Dar educaţia media nu este doar despre consum, ci şi despre crearea conţinutului media, întrucât astăzi oamenii sunt atât creatori de media – mă refer la reţelele sociale – cât şi consumatori. Prin urmare, terenul de muncă şi creaţie pentru echipele care vor veni la hackathon este vast.
 
Media Azi: În acest an vrem să facem încă un pas în întâmpinarea profesorilor care predau disciplina Educaţie pentru media şi să le oferim nişte instrumente online care i-ar ajuta să facă lecţiile şi mai captivante. Având în vedere că aţi oferit consultanţă în procesul de elaborare a manualelor de Educaţie pentru media, care subiecte credeţi că ar merita o mai mare atenţie din partea participanţilor pentru ca instrumentele pe care le vor crea să fie cât mai utile în procesul de predare-învăţare?  
 
Viorica Zaharia: Este exact ce voiam să le sugerez echipelor să facă – să se concentreze şi pe proiecte care ar ajuta cadrele didactice, nu doar pe instrumente universale de detectare a fake-urilor, de exemplu. Revin la lecţiile pandemiei. Am văzut că şi persoane relativ informate, inclusiv unii profesori, distribuie sau cred în fantasmagorii despre vaccinuri sau tehnologia 5G. Dacă în această perioadă şcolile ar fi funcţionat, profesorii de fizică şi informatică ar fi fost cei mai indicați să explice elevilor, iar ei, la rândul lor – părinţilor, ce reprezintă un cip, cum funcţionează, dacă poate avea vreo legătură cu vaccinul etc.
 
Şcoala are în continuare un rol important în educarea şi informarea societăţii. Mi-aș dori să existe o aplicație, gen Newsalert, care ar atenţiona, de exemplu, cadrele didactice, când în presa specializată din Republica Moldova sau de peste hotare apare o nouă dezmințire a vreunui fals. De exemplu, în perioada pandemiei la noi circulau unele fake-uri pe care presa străină le dezghiocase/dezminţise demult. Nu avem decât să facem cumva ca ceea ce se dezminte în afară să ajungă şi la noi, într-o formă accesibilă publicului nostru.
 
Astfel, dacă ar fi informați la timp, prin astfel de alerte, profesorii ar fi deja pregătiți atunci când vor vedea distribuite aceste fake-uri pe rețele şi îi vor putea atenționa pe elevi. Acesta este doar un exemplu. Educaţia media este, de asemenea, şi despre jocurile online. Câți profesori cunosc ce jocuri preferă elevii şi cât de educative sunt ele? Am putea elabora ceva util şi în acest sens.
 
Media Azi: Hackathonul este un concurs al inovaţiilor şi al ideilor neordinare. În opinia dumneavoastră, cine ar trebui să participe la un hackathon dedicat educaţiei media?
 
Viorica Zaharia: Primul impuls este să răspund că aştept să vină tineri deprinşi cu tehnologia şi care au idei. Dacă mă gândesc mai bine însă, ar fi binevenite echipele mixte, care să includă şi specialişti în IT şi persoane cu experiență în media - care au trecut deja prin anumite experienţe, pot face comparaţii cu alte proiecte deja implementate sau falimentate, pot orienta echipa către piste funcţionale, pot analiza dacă este fezabil sau nu ceea ce se propune. Deci, ar fi bine să participe echipe de IT-işti, specialişti în educaţie şi în media, toţi dornici să experimenteze.
 
Media Azi: Aţi participat în calitate de mentor şi la ediţia din 2018 a hackathonului, prin urmare, cunoaşteţi ce presupune un hackathon şi ce îşi doresc organizatorii de la echipele participante. În acest an, pornind de la experienţa precedentă, ce recomandări aţi avea pentru echipele care se vor înscrie în concurs?
 
Viorica Zaharia: Bineînțeles că orice idee este salutată, mai ales că pentru asta ne adunăm – să găsim cele mai bune soluţii şi să ajutăm la implementarea lor. De aceea, le recomand echipelor ca la elaborarea proiectelor să vină cu idei originale, dar şi fezabile, să ţină cont de realităţile Republicii Moldova, de publicul de aici şi să analizeze puţin şi rata de succes. Ştiu că nu este uşor, dar sunt convinsă că este interesant şi creativ!
 
*******
În perioada 7-9 august  2020, Centrul pentru Jurnalism Independent desfăşoară cea de-a şasea ediţie a hackathon-ului Puterea a cincea. Patru echipe desemnate câştigătoare de către juriu vor beneficia de granturi în valoare de 4.250 de dolari fiecare pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor.
 
Detaliile despre programul acestei ediții și regulile de participare le găsiți pe site-ul oficial al evenimentului: http://hackathon6.media-azi.md/. La concurs se pot înscrie echipe formate din jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, consumatori media etc. Persoanele interesate se pot înscrie în echipă cu o idee de proiect, completând formularul de înregistrare până pe data de 1 august 2020. Informații găsiți și pe pagina de Facebook a evenimentului.

A şasea ediţie a hackathon-ului media „Puterea a cincea” este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii și responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)”, finanţat de USAID şi UK Aid şi implementat de Internews în Moldova.