Ion Manole: Drepturile omului in regiunea transnistreana a Moldovei



Recent, Organizatia nonguvernamentala „PromoLex" a lansat studiul „Drepturile omului in regiunea transnistreana a Moldovei", care are drept scop informarea reprezentantilor societatii de pe ambele maluri ale Nistrului despre fenomenul negativ de incalcare si nerespectare a drepturilor omului in autoproclamata rmn. Mai mult, la aceasta tema si despre eventualele solutii de contracarare a acestui fenomen am stat de vorba cu presedintele Asociatiei „PromoLex", Ion Manole.

 

Care sunt, in prezent, actiunile ce pot duce la rezultate eficiente privind promovarea si respectarea drepturilor locuitorilor din stinga Nistrului?

Formatul de negocieri si cel de mentinere a pacii si de control in asa zisa Zona de Securitate este unul fara efecte pozitive pentru respectarea drepturilor fundamentale ale omului si pentru procesul democratic si de dezvoltare a regiunii. Este regretabil faptul ca timp de peste 17 ani, „partile" negociaza si discuta diverse subiecte, ignorind, in acelasi timp, cazurile de violare a drepturilor elementare ale omului. De fiecare data, reprezentantii Federatiei Ruse refuza implicarea sau chiar discutarea cazurilor de violare a drepturilor omului pe motiv ca „daca nu se impusca - atunci totul este bine!". Astfel, Rusia isi atribuie toate meritele pentru „mentinerea pacii" la Nistru, chiar daca zilnic locuitorii zonei continua sa traiasca in conditii lipsite de unele garantii elementare pentru viata, sanatatea, demnitatea sau proprietatea lor. Deci, in primul rind, trebuie sa se conditioneze implicarea acestor „structuri" in procesul de aparare si garantare a drepturilor omului in teritoriul controlat de regimul ilegal de la Tiraspol.

 

Dupa parerea dvs., care ar trebui sa fie actiunile, atit ale autoritatilor de la Chisinau, cit si ale ONG-urilor specializate in acest domeniu, pentru a informa si a promova respectarea drepturilor omului in Transnistria?

Autoritatile, prin intermediul organelor de drept, trebuie doar sa realizeze executarea legislatiei in vigoare. Deseori avem impresia ca „autoritatile" de la Tiraspol se comporta de parca acestea ar fi legale si constitutionale, iar cele de la Chisinau ar fi ilegale. Am in vedere faptul ca nu se intreprind masurile necesare pentru cercetarea sau examinarea cazurilor si condamnarea persoanelor vinovate de violarea drepturilor omului in acest teritoriu. In schimb, numerosi cetateni, inclusiv primari sau functionari publici din localitatile aflate sub jurisdictia autoritatilor constitutionale sunt citati, interogati, judecati, intimidati sau amenintati de catre „justitia transnistreana". Consideram ca judecarea persoanelor vinovate cu anuntarea lor ulterioara in cautare internationala ar contribui la stoparea abuzurilor sau cel putin nu ar mai incuraja fenomenul. Societatea civila continua activitatile de informare, promovare si aparare a drepturilor omului in regiune. Cu regret, PromoLex este una dintre putinele organizatii care desfasoara activitati in acest sens in regiunea transnistreana.

 

In acest sens, cit de receptivi sunt cei din stinga Nistrului, in momentul in care unele organizatii, inclusiv PromoLex, se implica in promovarea si respectarea drepturilor lor in aceasta regiune?

La inceput sunt rezervati in ceea ce priveste eficienta. Multa lume nu mai crede in careva solutii. Majoritatea crede ca in aceasta zona nimeni nu poate sa-si apere drepturile. Insa cei care isi doresc cu adevarat acest lucru - reusesc. Avem exemple in acest sens. Cunoasteti drepturile si lupta pentru ele, spune un slogan promovat de UNDP Moldova. Din experienta noastra putem afirma ca intr-adevar trebuie sa lupti si sa iti cunosti drepturile daca vrei sa ti le aperi, daca vrei sa iti aperi demnitatea de OM.

 

Cit de usor au acces locuitorii Transnistriei la organizatiile si institutiile din regiune, care au misiunea de a apara drepturile lor?

In regiune, regimul a creat numeroase structuri militarizate si de aparare a drepturilor omului, care au menirea, chipurile, de a apara drepturile locuitorilor, insa in realitate, ele au ca scop o propaganda de tip sovietic, bazata pe suprimarea drepturilor si libertatilor fundamentale. Accesul la aceste institutii este relativ usor doar pentru persoanele care detin cetatenia rmn, dar nu putem vorbi si despre o eficienta in urma acestor adresari. Spre exemplu, intr-o masura oarecare se duce o lupta cu abaterile sanctionate penal, cu toate ca cunoastem cazuri cind patimitii au fost impusi de colaboratorii militiei transnistrene sa plateasca bani hotilor pentru a-si recupera bunurile sustrase.

 

Cit de deschisi sunt cetatenii din stinga Nistrului spre colaborare cu reprezentantii diferitor organizatii din dreapta Nistrului?

Populatia este deschisa spre dialog, colaborare si doreste eliminarea acestor posturi instaurate de jur imprejur. Majoritatea populatiei din regiune mentine relatii cu restul teritoriului Moldovei. Unii muncesc, altii studiaza sau au rude in dreapta Nistrului si este evident ca oamenii simpli nu agreeaza politica de separare. In acelasi timp, colaborarea multor locuitori este una foarte atenta, bazata pe frica si teama de reactia structurilor ilegale din teritoriu. Autoritatile transnistrene, avind sub conducerea lor directa, in mare parte, toata infrastructura si massmedia din regiune, manipuleaza o buna parte din cetatenii din stinga Nistrului, creind o imagine negativa despre Moldova.

 

In acest sens, ce ar trebui de intreprins pentru a-i „dezgheta" pe acei oameni si, totodata, care ar fi solutia democratizarii acestei regiuni?

Credem ca trebuie eliminat orice fenomen de discriminare a locuitorilor din regiune in raport cu cetatenii stabiliti in alte regiuni ale Republicii Moldova. Conducerea de la Chisinau trebuie sa evite la maxim discriminarea. Multe acte normative prevad expres aceasta discriminare. Spre exemplu, prin lege este interzisa indexarea depunerilor banesti detinute de catre cetateni in filialele bancii de economii situate in stinga Nistrului. Astfel, aceste persoane prin lege sunt discriminati comparativ cu restul cetatenilor tarii. Atita timp cit va exista o astfel de discriminare, atitudinea rece a acestor locuitori este inteleasa. Astfel, autoritatile trebuie sa revada actele normative discriminatorii. Totodata, locuitorii regiunii trebuie implicati in procesul de democratizare si dezvoltare a Republicii Moldova. Un alt rol important trebuie sa il aiba sursele de informare in masa. Acestea trebuie sa se perfectioneze si sa se adapteze la conditiile in care populatia din regiune sa aflat pe parcursul celor peste 17 ani de izolare.

 

Cit de bine functioneaza si activeaza ONG-urile din regiunea transnistreana, care promoveaza valorile democratice?

Organizatii viabile, eficiente si stabile, activitatile carora ar avea un impact notoriu in domeniul ales, in prezent, in regiunea transnistreana sunt foarte putine. Situatia este cauzata, in primul rind, de regimul politic din regiune care are un caracter autoritar si inchis, un regim in care „ministerul securitatii"(MGB) reprezinta un instrument perfect de obstructionare si persecutare a oricaror initiative ale organizatiilor nonguvernamentale. In special este vorba de activitatile ce se refera la problemele legate de situatia politica a regiunii si restabilirea increderii reciproce in rindurile populatiei de pe ambele maluri ale Nistrului. Aici se adauga si un mediu informational izolat, care modeleaza opinia publica in conformitate cu ideologia separatismului agresiv. Pe tot parcursul existentei autoproclamatei „entitati", UE si SUA sunt privite ca inamici, iar Moldova este prezentata numai in calitate de potential agresor, denaturindu-se toate evenimentele ce au loc pe malul drept al Nistrului si folosindu-le in scop de dezinformare si manipulare a populatiei regiunii.

 

Care este, in prezent, relatia societatii civile de pe ambele maluri ale Nistrului?

Exista relatii de parteneriat si colaborare cu unele organizatii si relatii formale cu altele. Desigur, predomina cele de parteneriat si colaborare, in conditiile in care ONG-urile si grupurile de initiativa din regiune sunt tot mai deschise spre procesul inevitabil de democratizare si dezvoltare al regiunii. Sectorul asociativ din regiunea transnistreana se afla inca in faza incipienta si, deocamdata, nu poate fi comparata cu situatia din restul teritoriului tarii. In regiune exista inca foarte putine organizatii neguvernamentale, care ar avea un nivel mediu de dezvoltare, competenta si capacitate de promovare a valorilor democratice si educare a populatiei din regiune. Colegii din dreapta Nistrului ofera asistenta necesara pentru a reduce din handicapul respectiv.

 

Cit de constienti sunt oamenii din regiunea transnistreana de faptul ca sunt ingraditi de mai multe drepturi?

Foarte constienti. Mai constienti decit isi imagineaza cineva, ei fiind zilnic supusi acestui fenomen.

 

Ati putea veni cu unele statistici sau exemple privind incalcarea directa a drepturilor omului in aceasta regiune?

Nu cred ca poate fi vorba despre unele statistici, fiindca ele sunt valabile in raport cu un anumit drept incalcat sau violat, respectiv trebuie sa pornim de la faptul ca unele drepturi sunt incalcate masiv in privinta tuturor locuitorilor. Astfel, cel mai important drept de a alege si a fi ales este incalcat tuturor locuitorilor regiunii, iar de acest drept sunt legate un sir de alte drepturi. Situatia este mult mai grava in conditiile in care, un stat strain a reusit sa organizeze deschiderea a numeroase sectii de votare pentru o alta comunitate de cetateni straini. Drepturile la un proces echitabil, la un recurs efectiv, la ocrotirea sanatatii, la libera circulatie, la proprietate, de asemenea, sunt incalcate, practic, in privinta tuturor locuitorilor regiunii.

 

Va multumesc !

 

Sursa: http://www.flux.md/