Experții IPRE au elaborat pe parcursul ultimilor doi ani 12 politici publice pentru Chișinău



357d2c4f b000 401f 862f 81817c415d9fInstitutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), a elaborat, pe parcursul ultimelor doi ani, 12 politici publice pentru Chișinău care au vizat trei domenii de intervenție: infrastructură și transport public; reforma administrației publice; îmbunătățirea serviciilor publice locale. Propunerile de politici au fost au fost supuse audierilor publice și prezentate Consiliului municipal Chișinău și Primăriei mun. Chișinău pentru a fi examinate și implementate.

Marți, 17 decembrie 2019, în cadrul unei conferințe de totalizare a proiectului „Audieri publice pentru Chișinău”, experții IPRE au prezentat cele 12 politici publice elaborate și au venit cu recomandări privind implementarea acestora. Fiecare din politicile elaborate au fost explicate de experții IPRE în cadrul unor prezentări video disponibile aici pe canalul de youtube.com al IPRE.

Scopul acestor politici publice este de a răspunde necesităților imediate ale cetățenilor și autorității locale cu propuneri de intervenție, contribuind astfel la soluționarea problemelor stringente în mun. Chișinău. Un alt obiectiv al inițiativei este de ajuta la îmbunătățirea deciziilor municipalității și construirea unui dialog deschis între autorități și cetățeni.

La prima etapă a proiectului, experții IPRE au colectat opinii de la cetățenii municipiului, societatea civilă și au analizat necesitățile de intervenție prioritară ale primăriei mun. Chișinău. Problemele identificate au fost analizate și în rezultat au fost formulate propuneri de politici publice care au fost supuse dezbaterilor în cadrul a 12 audieri publice.

„Primul segment, la care a lucrat analistul Stanislav Ghilețchi, a vizat domeniul transportului și infrastructurii din capitală. Propunerile cu privire la reforma administrației publice locale au fost elaborate de Iulian Groza și Victor Chironda și au vizat aspecte ce țin dezvoltarea mobilității urbane a municipiului, reformarea mai multor direcții municipale și gestionarea eficientă a bugetelor grădinițelor. Îmbunătățirea serviciilor publice locale cu privire la gestionarea deșeurilor solide, salubrizarea și procesul de eliberare a actelor permisive în domeniul construcției au fost analizate de expertul IPRE, Iulian Rusu. Sperăm politicile elaborate vor fi examinate și preluate spre implementare în continuare de către primăria mun. Chișinău și consiliul municipal”, a declarat Mariana Platon, coordonatoarea proiectului.

Prezent la conferința de totalizare a proiectului, Victor Chironda expert al proiectului și actualul Viceprimar al mun. Chișinău a declarat: „Înainte de a fi în funcție de viceprimar am elaborat în cadrul acestui proiect câteva politici publice, iar acum sunt în situația să le implementez, ceea ce mi-am propus să fac, mai ales la Direcția Arhitectură. La fel, sunt foarte oportune analizele colegilor, care pur și simplu pot fi luate și implementate. Mai greu este atunci când vorbim cine poate să le facă, pentru că, din păcate, aparatul primăriei acum nu este într-o stare bună. Este greu să menții activitatea curentă, dar să mai faci niște reforme este mai complicat acum. Dar, spre aceasta o să mergem și vom face aceste reforme”.

În cadrul primei audieri publice, dedicată subiectului îmbunătățirii infrastructurii și transportului public, s-a discutat propunerea privind fuziunea Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC) și Parcului Urban de Autobuze (PUA), ceea ce ar asigura furnizarea unei economii pe termen mai lung ca urmare a sinergiei obținute. Puteți afla mai multe accesând politica publică aici.

A doua audiere publică a fost dedicată propunerii de implementare a benzii separate pentru transportul public pe următoarele trasee: Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt (ambele direcții); Bulevardul Grigore Vieru (ambele direcții); str. Pușkin și str. Mitropolit Bănulescu-Bodoni. Vedeți politica publică aici.

Cea de a treia politică publică a vizat modul de gestionare a resurselor financiare bugetare și extra-bugetare în învățământul din mun. Chișinău. Potrivit analizei IPRE prezentate în cadrul evenimentului, sistemul instituțiilor de educație timpurie din mun. Chișinău este afectat de mai multe probleme care în principal se datorează la doi factori cheie și anume resurse bugetare insuficiente și eficiența redusă a modului de planificare și gestionare a resurselor financiare destinate învățământului preșcolar. Vedeți politica publică aici.

A patra politică publică a fost dedicată modernizării sistemului de licitație a patrimoniului public municipal prin intermediul mecanismului de reglementare și condiționare a exploatării și/sau utilizării bunului public după înstrăinare. Vedeți politica publică aici.

Cea de a cincea politică publică a venit cu recomandări privind îmbunătățirea procesului de eliberare a actelor permisive în domeniul construcțiilor și controlul privind respectarea acestora în mun. Chișinău. Vedeți politica publică aici.

A șasea politică publică s-a referit mecanismul de eliberare a actelor permise în domeniul construcțiilor în mun. Chișinău. Vedeți politica publică aici.

Cea de a șaptea politică publică a fost dedicată eficientizării a procesului de planificare urbană în mun. Chișinău, prin reformarea Direcției Generale Arhitectură, Urbanism și Relații Funciare. Vedeți politica publică aici.

A opta politică publică a venit cu propuneri de gestionare mult mai eficientă a parcării în mun. Chișinău, dar și găsirea unor soluții de a dezvolta un model potrivit pentru condițiile actuale înregistrate în capitală. Vedeți politica publică aici.

Ce de a noua politică publică s-a referit asupra modului în care au loc lucrările de salubrizare în municipiul Chișinău pe perimetrul carosabilului, al trotuarelor tehnice sau pentru pietoni adiacente, a spatiilor verzi din municipiu, inclusiv a fâșiilor amplasate la marginea drumurilor, a stațiilor de așteptare, precum și a blocurilor din curțile blocurilor. Vedeți politica publică aici.

A zecea politică publică a fost dedicată elaborării unui Plan de Mobilitate Urbană durabilă, înființării Centrului de Coordonare și Control al Traficului, a Agenției Municipale de Inspectare și a Fondului de Mobilitate, dar și deschiderea unui Centru de Smart Mobility în municipiul Chișinău. Vedeți politica publică aici.

Ce de a 11-a politică publică a vizat îmbunătățirea situației privind gestionarea stațiilor de așteptare din mun. Chișinău. Vedeți politica publică aici.

A 12-ea politică publică a venit cu recomandări privind măsurile de intervenție privind serviciile de gestionare a deșeurilor solide din Chișinău. Vedeți politica publică aici.

Pentru mai multe detalii puteți viziona în reluare înregistrarea integrală a conferinței de totalizare a proiectului aici, iar pentru informații despre audierile și propunerile publice, consultați pagina web și Facebook IPRE.

Proiectul „Audieri publice pentru Chișinău” a fost implementat de IPRE, în parteneriat cu PRIMĂRIAMEA și Privesc.eu, cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI).