Paharul stricat, gîndirea prospectivă şi …democraţia



Pe 7 mai, profesorii de la liceul „M. Eminescu” din or. Cahul au înţeles repede că paharul folosit  ca material didactic  de formatorul SIEDO este un simbol.  Acest pahar întruchipează lucruri de preţ pe care, la un moment dat, le pot  strica persoane dragi din preajma noastră. Cum vom reacţiona? Ce  cuvinte  vor ieşi din gura noastră? Cum afectează ele relaţia noastră  cu semenii? E o veste bună faptul că putem învăţa  a ne  dirija emoţiile, ne putem construi relaţiile  gîndind prospectiv, căci viitorul dorit poate  fi construit, modelat, realizat pe cînd  trrecutul, chiar şi cel imediat, nu mai poate  fi schimbat.  Astfel, în situaţii  tensionate, unii, avînd  o viziune negativistă,  văd probleme şi în soluţiile propuse de  semeni, iar alţii, cu gîndire prospectivă,  văd  soluţiile  chiar şi în probleme. De noi depinde cum programăm  sistemul  nostru reticular-activator care este  foarte  sensibil atît la mesajele proprii  cît şi ale celor din jur. De exemplu, cînd îi porunceşti pe un ton agresiv unui copil: „Să nu mai faci aşa ceva!” creierul lui întipăreşte, de fapt, situaţia negativă şi data viitoare  anume aşa va face.

Pe ce fel de gîndire ne axăm în relaţiile  cu alte persoane (elevi, părinţi, colegi, membri ai familiei), ne preocupă serios viitorul nostru alături de ei, depinde  numai de noi. Eu, adică fiecare dintre noi, este capabil să aleagă cum reacţionează şi interacţionează cu persoanele  din jur. În acest sens, relaţia profesor-elev poate deveni una  de parteneriat axată pe toleranţă, bunăvoinţă, interes comun. Vîrsta ce ne desparte poate  deveni un liant ce ne uneşte. Se ştie că pînă pe la 17 ani copiii  mai încurcă  dorinţele  cu scopurile, însă aceasta nu înseamnă să nu le vorbim şi să nu-i învăţăm cum să gîndească prospectiv: să nu se axeze pe trecut, ci să scoată învăţăminte din el pentru viitor, un viitor  dorit  în care  să ne  fie bine la toţi.

„Pe parcursul seminarului m-am convins   că modul nostru de gîndire, de cele mai multe ori retrospectiv, îşi pune  amprenta pe tot ce facem. Nu este  greu să   învăţăm a gîndi prospectiv, este de ajuns, mi se pare, că am aflat aceasta. Acum nu ne rămîne decît  să multiplicăm informaţia la clasă şi … oriunde”, a  concluzionat doamna U. Enicov, director  adjunct  al liceului.

Activităţile  au avut loc în cadrul proiectului “Educaţia civică pentru o dezvoltare durabilă democratică a Republicii Moldova” şi sunt sprijinite  financiar de Ambasada SUA în Republica Moldova.


Blog | Iniţiative Democratice