Notă de poziție a organizațiilor din sectorul cultural independent față de proiectul Centrul de Cultură și Artă Contemporană ”Universul” inițiat de Ministerul Culturii al RM.



 Kompot pentru paragina

 

UPD: La data de 12 aprilie, va avea loc un eveniment de protest pentru păstrarea Stadionului Republican în proprietatea statului: Kompot pentru paragină

Pe 29 martie Ministrul Culturii, Sergiu Prodan a anunțat în cadrul unei conferințe de presă proiectul de înființare a Centrului de Cultură și Artă Contemporană „Universul”, în clădirea fostei tipografii „Universul” de pe strada Vlaicu Pîrcălab din Chișinău. În cadrul aceleiași conferințe Ministrul Culturii a specificat că suma necesară pentru implementarea proiectului s-ar ridica la suma de 10-15 milioane de euro, bani identificați de Guvern de pe urma vânzării terenului de pe strada Tighina pentru viitorul sediu al Ambasadei SUA în Republica Moldova, un proiect ce s-ar ridica la suma de „cel puțin 250 milioane de dolari”.
Organizațiile, inițiativele și lucrătorx din sectorul cultural independent din Republica Moldova, în urma consultărilor și discuțiilor interne în cadrul forumului consultativ al sectorului cultural independent, au elaborat următoarea luare de poziție față de inițiativa Ministerului Culturii. 


1. Salutăm intenția Ministerului Culturii de a iniția un proces de identificare a unor spații de lucru și activitate pentru sectorul cultural independent. Nevoia de spații a fost una articulată constant de sector în cadrul discuțiilor cu autoritățile publice de nivel central și local în ultimii 5 ani. Încă din luna iulie, 2019, 7 organizații culturale au semnat un demers comun în care se solicita înființarea Centrul Național de Artă și Cultură Contemporană în clădirea fostei Case a Zemstvei Guberniale.

2. Salutăm, de asemenea, și intenția Ministerului Culturii de a identifica un spațiu localizat în centrul orașului și angajamentul Ministerului de a pune din nou în circulația culturală edificiul nefolosit al editurii „Universul”. Centrul orașului trebuie să facă loc și culturii, inclusiv culturii independente, a cărei valoare rămâne subutilizată și marginalizată. Lucrătorx din sectorul cultural independent doresc să contribuie atât la realizarea unui concept al instituției, care să răspundă necesităților și viziunilor locale, cât și la forma de guvernare a acestei noi instituții, după modele europene de participare publică, în folosul scenelor culturale necomerciale și a comunităților locale. Solicităm o întâlnire pe acest subiect la Ministerul Culturii pentru a discuta mai detaliat despre concepțiile unor instituții similare din alte state UE și nu numai și posibilități de adaptare la contextul autohton, dar și de-a afla despre intențiile Ministerului de a lansa un proces participativ în acest sens.

3. În același timp, distingem cele două subiecte separate: amenajarea fostei tipografii „Universul” pentru a răspunde necesităților și proiectelor sectorului cultural, și desființarea terenului fostului Stadion Republican. Ne exprimăm îngrijorarea că reabilitarea edificiului viitorului Centru de Cultură și Artă Contemporană „Universul” se va face, conform declarațiilor ministrului, din contul desființării unui alt important bun public, monument de cultură, sport și memorie colectivă, amplasat în centrul istoric al orașului - terenul fostului Stadion Republican din Chișinău. Participanții la forumul consultativ al sectorului cultural independent doresc să se delimiteze de proiectul viitorului sediu al ambasadei SUA și resping orice încercare de instrumentalizare a artei contemporane în folosul unor interese politice și private („artwashing”).


4. În privința deciziei de a vinde terenul fostului Stadion Republican Ambasadei SUA, considerăm această decizie ca fiind una ce contravine cadrului legal din motivele enumerate în anexa atașată acestui document. Solicităm o clarificare referitoare la nivelul la care s-a luat această decizie – dacă ține de guvern, de minister, etc.

5. În privința vânzării terenului Stadionului Republican către Ambasada SUA, constatăm absența transparenței procesului decizional. Locuitorii orașului (și ai republicii în general) nu au avut posibilitatea să își exprime opiniile față de proiect în cadrul unor proceduri de dezbatere și consultare publică conform legislației în vigoare. Mai multe inițiative civice, grupuri de cetățeni, persoane publice și-au exprimat dorința ca atât autoritățile publice centrale (Guvernul), cât și Ambasada SUA să asigure transparența și participarea cetățenilor în procesul decizional. A circulat chiar și o petiție care a adunat peste 8000 de semnături, au fost organizate mai multe evenimente publice de către comunitățile activiste, artistice și civice. Amintim că declarații precedente ale oficialităților de prim rang ale statului au confirmat nevoia de discuții publice pe această chestiune– prim-ministra Natalia Gavriliță (pe vremea când se afla în funcție) și președinta Maia Sandu au promis în mod public că vor asigura discuții largi cu societatea și grupurile interesate. Aceste discuții și consultări largi cu societatea nu au mai avut loc, riscând să devină promisiuni încălcate. Solicităm demararea unui proces transparent referitor la valorificarea fostului Stadion Republican. 


6. Atunci cînd interese politice și economice prevalează asupra interesului public de salvgardare a patrimoniului se instituie un precedent antidemocratic periculos, iar societatea civilă și cetățenii sunt descurajați să mai participe activ la procesele democratice, inclusiv la protejarea patrimoniului de memorie culturală. De asemenea, rolul instituțiilor publice nu este cel de a tranzacționa un fragment de patrimoniu (Stadionul Republican) pe alt fragment de patrimoniu (clădirea editurii „Universul”), ci de a proteja obiectele și clădirile de patrimoniu și de a se opune logicii de fragmentare a valorilor prin sacrificarea unui monument de patrimoniu pe altul. În condițiile actuale, în care patrimoniul este supus unei presiuni fără precedent în Republica Moldova, ne dorim ca Ministerul să aibă puterea să se poziționeze de partea cetățenilor și a interesului public care apără obiectele și clădirile de patrimoniu. 

 

7. Atragem atenția că membrii sectorului cultural independent au propus de mai multe ori ca terenul fostului Stadion Republican să fie transformat într-un parc urban, printr-o intervenție cu costuri minime. Respingem formulările din comunicatul oficial al Guvernului cu privire la starea de „paragină” și „murdăria care trebuie curățată” care ar justifica vânzarea terenului. Apreciem ca fiind regretabilă și condamnabilă intervenția ilegală de demolare a Stadionului Republican în perioada guvernării PCRM, și că acest proces riscă să fie legitimat și continuat de actuala guvernare, inclusiv de Ministerul Mediului și de Ministerul Sănătății, care păstrează tăcerea pe această chestiune. Considerăm că, între timp, spațiul fostului Stadion Republican a devenit un ecosistem sălbatic autonom, cu importante funcții ecologice pentru oraș. Copacii care au crescut pe terenul stadionului alimentează orașul cu oxigen, absorbind dioxidul de carbon al unui oraș al cărui centru e supra-aglomerat de numărul mare de automobile personale. Ne raportăm la bune practici din contextul internațional în care alte orașe europene au demarat acțiuni de „resălbăticire” și reînverzire a orașului, adică de recâștigare a zonelor verzi, de readucere și reintegrare a naturii în contextul urban, precum și procese de re-amenajare urbană în jurul pietonilor  nu a mașinilor. Orașe ca Paris, Dublin, Hanovra, Berlin, Frankfurt amenajează spații sălbatice și le pun la dispoziția locuitorilor, din rațiuni ecologice (pentru păstrarea biodiversității) și de sănătate (pentru confortul și sănătatea fizică și mentală a locuitorilor).

Reieșind din considerentele expuse mai sus, în calitate de lucrătorx culturalx, reiterăm:

- dorința de a ne delimita de proiectul viitorului sediu al Ambasadei SUA și respingerea tentativelor de „artwashing”; 

- cerem organizarea unui referendum sau a unui proces de consultare publică referitoare la destinația terenului fostului Stadion Republican; 

- solicităm identificarea unor surse alternative de finanțare pentru Centrul de Cultură și Artă Contemporană „Universul”; 

- insistăm pe organizarea unui proces transparent de organizare a Centrului, cu participarea beneficiarilor săi direcți, și care să evite forme de extractivism cultural (extractivismul cultural presupune exploatarea sau preluarea elementelor culturale dintr-o comunitate sau țară, adesea fără o compensare adecvată sau fără a ține cont de contextul și semnificația lor pentru cultura respectivă.)

 

Ne exprimăm dorința de a contribui la fondarea unei instituții care să răspundă contextului, necesităților și viziunilor locale, și la convenirea, împreună, a unei forme de guvernare a acestei noi instituții și a soartei fostului Stadion Republican, în baza unui model de parteneriat public-civic, după exemple europene de participare publică. În acest sens, participanții la forumul consultativ al sectorului cultural independent solicită organizarea unei discuții de clarificare cu Ministerul Culturii, înainte de a da curs invitației făcute de Minister pentru contribuțiile de idei.

 

Anexă. Referitor la cadrul legal al vânzării terenului fostului Stadion Republican:

- Conform articolului 47 al Codului Funciar al Republicii Moldova, Stadionul Republican face parte din terenurile de uz public din oraşe şi sate (comune). Conform aceluiași articol, pe terenurile de uz public ”se permite amplasarea construcţiilor şi amenajărilor capitale în conformitate cu destinaţia specială a acestor terenuri, precum şi a construcţiilor şi amenajărilor provizorii uşoare (gherete, chioşcuri), fără ca aceasta să fie în detrimentul terenurilor de uz public”. Or, viitorul sediu al Ambasadei SUA nu poate fi considerat amenajare provizorie ușoară sub forma unor gherete sau chioșcuri!
- Conform art. 29 al Legii Nr. 330 cu privire la cultura fizică şi sport, ”modificarea destinației sau desființarea bazelor și/sau a instalațiilor sportive proprietate publică sau privată, inclusiv ale administrației publice locale, se interzice și se sancționează conform legislației în vigoare”.

- De asemenea, terenul fostului Stadion Republican cade sub incidența Legii nr. 29 privind delimitarea proprietăţii publice ca bun din domeniul public al statului. Conform art. 5 (1) al Legii nr. 29 ”bunurile domeniului public formează obiectul exclusiv al proprietăţii publice a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale și sînt inalienabile, insesizabile și imprescriptibile, circuitul civil al acestora fiind limitat în condiţiile legii”.
- Amintim, de asemenea, că legea prin care se permite vânzarea terenului fostului Stadion Republican către Ambasada SUA, anume Legea nr. 151/2018 cu privire la transmiterea cu titlu oneros a unui bun imobil din 4 octombrie 2019, a fost elaborată într-un context care, prin Hotărîrea Parlamentului nr. 39 din 08 iunie 2019, a recunoscut „caracterul captiv al statului Republica Moldova”. 




05.04.2024

 

Semnează

 

Coaliția Sectorului Cultural Independent din Republica Moldova

Centrul de Proiecte Culturale Arta Azi

Centrul pentru Politici, Inițiative şi Cercetări "Platforma"

Comunități Active pentru Democraţie Participativă

teatru-spălătorie

Alexandru Macrinici

Vlada Ciobanu

Pavel Brăila

AO Centrul pentru Artă Contemporană, Chișinău KSA:K

Victor Ciobanu

Asociația Oberliht

Ritmurile Rezistenței Chișinău (ROR)   

Studioul de Creație ZaO

Asociaţia Art Platforma

Articol adaugat de: Coalitia Sectorului Cultural Independent