Specialiști ai centrelor de zi pentru copii cu dizabilități sunt ajutați, prin instruire continuă, să-și fortifice competențele profesionale



Cum să evalueze performanțele propriilor angajați, cum să întocmească dosarul și planul individual de asistență al beneficiarului, cum să lucreze cu părinții sunt temele pe care le-au discutat angajații și angajatele a șase centre de zi pentru copii cu dizabilități, în cadrul unui curs de instruire continuă organizat de Keystone Moldova. Cursul este destinat personalului serviciilor sociale create sau dezvoltate în cadrul proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servicii sociale mai bune”.

10

„Cursul este realizat în baza evaluării necesităților de instruire, realizată în prealabil, ca să ne asigurăm că agenda corespunde nevoilor de instruire ale angajaților din servicii. Instruirea este axată pe câteva subiecte, cum ar fi consolidarea competențelor personalului în ce privește perfectarea dosarului beneficiarului, pentru că acesta este un punct vulnerabil, elaborarea și implementarea planului individual de asistență a beneficiarului. De asemenea, analizăm  Ghidul de suport pentru implementarea practică a Managementului de caz în domeniul protecției copilului, aprobat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale pe 15 septembrie 2023. Avem câteva sesiuni axate pe supervizarea profesională a personalului în cadrul centrelor de zi și pe evaluarea performanțelor  profesionale. În special, este vorba despre evaluarea anuală a performanțelor: cum se face, ce instrumente pot fi aplicate, cum se perfectează un raport de evaluare a performanțelor”, explică Marcela Dilion, manageră de proiecte la IP Keystone Moldova.

9

Una dintre participante, Rodica Stratan, directoare executivă a Asociației de sprijin al copiilor și tinerilor cu dizabilități „Dorința” din Călărași, spune că instruirea este o oportunitate să-și îmbunătățească practicile de lucru, dar și să înceapă aplicarea unor instrumente noi, pe care nu le-a experimentat anterior: „Pentru mine, ca manager de echipă, evaluarea performanțelor specialiștilor este unul dintre cele mai relevante subiecte ale instruirii. Nu am practicat evaluarea până la acest moment, de aceea cursul îmi este deosebit de util, mai ales că intenționăm să acredităm serviciul, iar acesta este un criteriu important în obținerea acreditării”.

Cât privește alte activități, ea admite că ar fi loc de îmbunătățire la întocmirea dosarelor beneficiarilor, de aceea a adus la instruire câteva dosare pentru a le analiza împreună cu formatorii și a evalua corectitudinea perfectării lor. „Activăm din anul 2002, oferim servicii de abilitare pentru copii și tineri cu dizabilități din 18 localități ale raionului Călărași. Pentru că suntem singurul centru de acest fel din raion, cererea pentru serviciile noastre este foarte mare, în special de la părinții care au copii cu tulburări din spectrul autismului. Și, deși lucrăm de atâta timp, mai avem ce învăța și în ceea ce privește întocmirea documentelor de funcționare a serviciului și a dosarelor beneficiarilor. Am adus cu mine câteva dosare ca să vedem ce anume facem bine și unde mai avem de îmbunătățit”, explică Rodica Stratan.

6

Pentru Viorica Gâscă, directoarea Centrului de zi pentru copii cu dizabilități din mun. Cahul, formarea continuă este o necesitate: „Deși lucrez în această funcție de peste 20 de ani, toate modulele instruirii îmi sunt importane, deoarece domeniul se dezvoltă, multe lucruri se schimbă și, indiferent ce funcție am deține, mereu e loc de creștere profesională”.

Pe agenda cursului a fost inclusă o sesiune separată referitoare la lucrul cu părinții copiilor cu dizabilități. „Dacă în centrele de zi se lucrează cu copiii, atunci cu părinții mai puțin, de aceea a apărut necesitatea de a consolida competențele specialiștilor privind educația parentală, despre cum poate fi realizată comunicarea eficientă cu familia. Dacă nu avem părintele ca partener, nu avem cum să înregistrăm progrese în lucrul cu copilul”, explică Marcela Dilion.

„Foarte mulți părinți nu pot accepta că al lor copil are o dizabilitate, are necesități speciale. Le vine greu să comunice, să ceară ajutor. Noi suntem cei care trebuie să găsim limbă comună cu ei ca să-i încurajăm să meargă înainte și să accepte că copilul lor este un copil care poate și e nevoie de lucrat cu el”, adaugă Viorica Gâscă.

În municipiul Chișinău a fost creat în acest an un Centru de zi pentru copii cu boli rare și autism „Fluturele Albastru”, datorită unui parteneriat dintre Asociația „Copiii Ploii” și Primăria Chișinău, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Centrul are deja 26 de beneficiari. Elena Gratii, specialistă principală în cadrul Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului Chișinău, supervizează acest serviciu social și spune că lucrul cu părinții este o parte esențială în activitatea specialiștilor serviciului: „Părinții sunt diferiți și noi trebuie să avem baza necesară de cunoștințe și abilități ca să putem lucra cu ei, să le răspundem la toate întrebările și nevoile care apar în perioada în care copiii lor accesează serviciile Centrului de zi. De aceea modulul referitor la educația parentală ne este de mare ajutor”.

Diplome

IP Keystone Moldova, alături de AO Institutum Virtutes Civilis, este unul dintre partenerii de implementare a proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servcii sociale mai bune”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat și implementat de Fundația Soros Moldova. Keystone Moldova a asigurat, în ultimii doi ani, instruirea inițială și continuă și a realizat ședințe de mentorat pentru angajații celor 41 de servicii sociale create și dezvoltate în cadrul proiectului.