“Fragilitatea europeana” a coalitiei liberal-democrate



Lucrurile se limpezesc pe zi ce se apropie data cand actualul legislativ urmeaza sa fie dizolvat. Concomitent se concretizeaza si situatia din cadrul Aliantei pentru Integrare Europeana, aflata la rascrucea unor alegeri anticipate iminente si a unui referendum constitutional indefinit. Confuzia interna si angajamentele externe, la care exponentii coalitiei liberal-democrat s-au referit de la instituirea sa, au condus la sporirea instabilitatii acesteia. Fisurarea Aliantei se face vizibila mai ales in cadrul executivului, unde devin frecvente ciocnirile dintre reprezentantii celor 4 partide, fara vreo implicare sau inscenare din partea comunistilor revansisti.

Diminuarea pericolului “comunist”, alaturi de cresterea luptei pentru putere, resurse administrative si alte privilegii, tind sa exteriorizeze vulnerabilitatile persistente in relatiile din interiorul taberei liberal-democrate. Problema referendumului constitutional, prin exceptarea anticipatelor, considerata initial detaliul induplecator al aliantei, joaca in cele din urma rolul “calcaiului lui Ahile”. Primul element aflat in proces de decuplare este PLDM, care tinde sa se distanteze de pozitia comuna a Aliantei, fiind incapabil insa sa se retraga definitiv din cadrul acesteia, din considerente politice de ordin local (costurile si riscurile politico-electorale) si extern (promisiunile facute Occidentului inserate in Programul de Guvernamant al AIE). Astfel, in pofida declaratiilor anteriorare facute alaturi de ceilalti membri ai “fratiei liberal-democrate”, liderul PLDM, premierul Vlad Filat s-a dezis de angajamentele colective privitor la realizarea referendumului constitutional cu debarasarea de alegerile anticipate. Momentul de discernamant observat in pozitia lui Filat poate avea mai multe explicatii:

  • Ponderea incontestabila a verdictului Comisiei de la Venetia (incontestabile in practica europeana), anterior ignorata de Alianta pentru Integrare Europeana, in special de liderul liberal, M. Ghimpu;
  • Aluziile facute de oficialii americani, exprimate public de ambasadorul american la Chisinau, Asif Chaudhry, in interviul pentru Radio Europa Libera;
  • Miscarea tactica de anticipare a pozitiei democratilor intorsi de la Berlin cu pozitia cancelariei germane, care cel mai probabil a fost in favoarea derularii anticipatelor;
  • Decizie politica pentru a se impune in cadrul Aliantei, in vederea negocierii unor pozitii avantajoase in problema nominalizarilor la functii diplomatice in strainatate etc.

     Cu toate acestea, in mod surprinzator, Vlad Filat s-a pronuntat in favoare alegerilor anticipate pentru a respecta statul de drept si a garanta guvernarea legii [1]. Totusi, din atitudinea vehiculata de liderul liberal-democrat nu este clara sinceritatea si gradul de aderenta la aceste principii, deoarece simultan sunt invocate prescriptiile definite de Comisia de la Venetia, Comisia Europeana, OSCE, precum si de catre reprezentantii Parlamentului European. Or, ce primeaza – statul de drept sau din contra – pozitia partenerilor europeni. De asemenea, este inexplicabil faptul ca ”suprematia legii” a devenit o prioritate doar dupa implicarea Comisiei venetiene sau a altor institutii europene. 

Posibil, schimbarea de atitudine tine de influenta europeana exercitata pe calea anturajului premierului Vlad Filat, inspirata in aceeasi masura si de rezultatele consultarilor cu oficialii statelor membre, obtinute in cadrul turneelor diplomatice efectuate ceva timp in urma de catre liberal-democratul, vice-premierul, ministrul de externe, Iurie Leanca. Mai mult, respectiva turnura reprezinta o manifestare a pragmatismului politic in cadrul PLDM. Or, pentru aceasta formatiune, alegerile anticipate pot aduce mai multe beneficii decat pastrarea situatiei curente, motivate prin convietuirea dificila alaturi de ceilalti membri ai Aliantei pentru Integrare Europeana. Convingerea liberal-democratilor condusi de Filat rezulta si din datele pozitive ale sondajelor efectuate in perioada recenta, dar deocamdata folosite pentru uzul intern al partidelor politice.   

Aceasta situatie demonstreaza cat de scheletica este suveranitatea Moldovei, dar si cat de stangace este guvernarea pretinsa democratica, care in ciuda criticii adresate comunistilor “infractori”, s-a dedat la derogari de la normele constitutionale. Discreditarea conducerii liberal-democrate in dosarul ”anticipatelor” a fost insotita si de compromiterea unor surse mediatice, reprezentanti ai societatii civile (lideri de opinie, experti, analisti si comentatori politici), oficiali straini acreditati in RM (spre exemplu, senatorul roman Viorel Badea), care au staruit sa induca un miopism in interiorul opiniei publice, pentru a o converti la necesitatile politice partidelor de guvernamant dezinteresate in desfasurarea alegerilor anticipate.

Referinte:

1. Vlad Filat: “Evitarea alegerilor anticipate a fost posibila doar la nivel teoretic”, http://www.stireazilei.md/c-0-3095


Observatorul Politic