Proiectul-pilot "Clubul 21st CenTury" a fost lansat



Clubul 21st CenTury este un proiect al organizației CenTiS . Acest proiect presupune abordarea educației non-formale în formarea tinerilor ca viitori profesioniști.

Clubul are în calitate de membri elevii din colegii, aceștia fiind de fapt grupul-țintă al organizației, în general, și al proiectului, în special.

Acest Club constă în desfășurarea unor sesiuni de informare și de învățare ALTFEL. De asemenea, axându-ne pe ideea că membrii clubului vor fi activi și interesați, preconizăm realizarea multor activități în cadrul clubului și conexe acestuia, care să vină în formarea atitudinii, suportului informațional și capacităților necesare tinerilor pentru realizarea ambițiilor profesionale de viitor.

Și iată că Clubul a fost lansat în această vineri, 26 februarie 2010.

  

Irina Paladi, în calitate de co-fondator și prim președinte al organizației CenTiS a prezentat pe scurt de unde a pornit ideea creării unei organizații non-guvernamentale la nivel de instituții medii de specialitate. Irina a ținut să menționeze cât de importante sunt resursele umane „produse” de către colegii pentru piața muncii. Și în același timp, cât de puțin aceasta contează, în procesul obținerii unei diplome de studii superioare sau a unui loc de muncă. CenTiS a fost creată având ca obiectiv găsirea unor soluții pentru problemele cu care se confruntă elevii și absolvenții de colegii, dar ca perspective își propune să învețe tinerii să-și rezolve problemele și să ia propria inițiativă de a fi PROactiv, PROductiv, PROfesionist.  Clubul 21st CenTury a fost lansat anume pentru realizarea perspectivelor CenTiS.

  

Daniela Dermengi, în calitate de coordoanator al proiectului Clubul 21st CenTury a menționat numele membrilor CenTiS și numele membrilor Clubului deja înscriși; cine sunt partenerii non-financiari ai Clubului; obiectivele proiectului și noțiunile-cheie care definesc și urmează să contureze „limbajul” proiectului.

Deci, în calitate de membri, Clubul 21st CenTury, și-a propus din start să aibă 21 de membri (acest număr ar justifica încă o dată numele proiectului :) ). Din aplicațiile pe care le-am primit, au fost eligibili doar 10 aplicanți. De aceea, mai așteptăm aplicațiile (CV și scurtă scrisoare de motivare) celor care doresc să fie membri ai Clubului. Aplicațiile le transmiteți la  una dintre adresele ao.centis@gmail.com sau danieladermengi@gmail.com. Pentru orice întrebare legată de proiect puteți apela la 068244412 sau 079221128 (vă răspunde Daniela).

Numele membrilor acceptați, partenerii Clubului, obiectivele, noțiunile-cheie, invitații și alte informații generale despre Clubul 21st CenTury vom posta pe pagina Clubului, creată tot în cadrul blogului CenTiS.

I-a sesiune „Rolul instituțiilor medii de specialitate în context național și european”

Pentru că Clubul 21st CenTury a fost creat special pentru colegii, am crezut că este „moral” să începem cu începutul. Astfel, cel mai potrivit subiect pentru prima sesiune nu putea fi decât legat de insituțiile medii de specialitate. Și asta cu atât mai mult că statutul colegiilor se află acum pe agenda de discuții a Ministerului Educației. În acest context, l-am avut ca invitat pe domnul Sergiu Lipcean – colaborator al IDIS Viitorul. Dumnealui a menționat că pot exista trei scenarii de viitor pentru instituțiile medii de specialitate: 1. să-și păstreze statutul   2. să se reorganizeze   3. să devină instituții superioare de învățământ.

   

Sergiu Lipcean și-a exprimat dezacordul cu privire la faptul că existența colegiilor contravine Procesului de la Bologna. În acest context, ne-a prezentat un studiu în care sunt descrise treptele sistemului de învățământ în statele Uniunii Europene. Prezența colegiilor este în fiecare țară europeană, cu excepția unora în care acestea apar sub alte denumiri, dar oferă de fapt studii vocaționale, după cum le zice domul Lipcean studiilor profesionale oferite în cadrul colegiilor.

Sergiu Lipcean a ținut să menționeze cele șase trepete de clasificare a instituțiilor de învățământ conform UNESCO, dintre care colegiile din Moldova dețineau până în 2003 treapta 5, palierul B. Aceasta înseamnă că fiind absolventul unui colegiu, dețineai diplomă de studii superioare incomplete și aveai dreptul să mergi la o insituție superioare de învățământ direct în anul doi. Acum însă colegiile de la noi se află pe poziția 4 și oferă studii medii de specialitate. Astfel, absolvenții de colegiu nu beneficiază de niciun privilegiu față de absolvenții de liceu. Și mai interesant este că admiterea la universități nu se mai face prin concurs, dar prin stabilirea unor cote de acordare a locurilor care pentru absolvenții de colegii sunt foarte limitate.

Explicația principală pentru această retrogradare, cum îi zice domnul Lipcean, este competiția între colegii și universități.  „Universitățile acordă studii superioare de orientare teoretico-academică, colegiile în schimb acordă studii superioare cu orientare practică”, a menționat invitatul nostru – Sergiu Lipcean.

Sesiunea a durat mai bine de o oră și jumătate, timp în care tinerii participanți și-au exprimat nemuțumirea vis-a-vis de faptul că nu beneficiază de niciun privilegiu în calitate de absolvent de colegiu în cadrul unei universități. Și aceasta cu atât mai mult că studiile în colegiu presupun achitarea unui contract. Vom vedea ce zice noul Cod al Educației. Să sperăm că colegiile vor fi apreciate la justa lor valoare.

 

Mulțumim!!!

Țin să aduc mulțumiri în primul rând domnului Gabriel Palade – director al Colegiului Financiar-Bancar, care a susținut ideea de creare a organizației CenTiS și, respectiv, de implementare a proiectului Clubul 21st CenTury. Dumnealui este și cel care ne-a asigurat locul și tehnica necesare pentru desfășurarea sesiunii.

Mulțumim domului Sergiu Lipcean – coordonator IDIS Viitorul – care ne-a onorat invitația la prima sesiune a Clubului.

Mulțumesc Senatului Colegiului Financiar-Bancar pentru receptivitatea de a participa la sesiunea de lansare a proiectului. În mod special, mulțumiri lui Ion Anghel – președintele Senatului.

Mulțumesc Clubului de Studii Economice ASEM, care a servit ca punct de plecare pentru Clubul 21st CenTury. Promitem să creștem mari și originali :)  

Și desigur mulțumim membrilor Clubului 21st CenTury care au fost prezenți. Să ne fie într-un ceas bun!

 

 

 

 

 



Posted: 2010-02-27 11:19:06


CENTIS