O nouă instruire CJI online - 19 profesori de gimnaziu, inițiați în domeniul educației media



18 profesoare și un profesor de treapta gimnazială au fost instruiți în domeniul educației media în cadrul unui training organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în format online, în perioada 14-16 august 2020.

Formatorii cursului au fost Natalia Grîu, secretară de stat a Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, şi Dumitru Stoianov, jurnalist și fact-checker.

Pe parcursul celor trei zile de training, profesorii și profesoarele şi-au dezvoltat competenţele de predare a disciplinei Educaţie pentru media la treapta de gimnaziu, în baza conţinutului curriculumului şi manualului cu acelaşi nume.

Mila Corlăteanu, reprezentanta Deutsche Welle Akademie în Moldova, a venit cu un cuvânt de salut în faţa profesorilor, felicitându-i pentru că au optat pentru instruirea în format online. „Sperăm că, în acest an școlar, mulți dintre dumneavoastră vor opta să predea Educație pentru media, un curs care beneficiază de metode și instrumente flexibile și accesibile online”, a menționat Mila Corlăteanu.

Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI, i-a îndemnat pe participanți să exploreze resursele puse la dispoziție de organizație, precum platformele MediacriticaEducația Mediatică și T(V)E Privește!. „În acest an, profesorii vor beneficia și de instrumente inovative pentru predarea acestui curs opțional, dezvoltate de câștigătorii hackathonului media Puterea a cincea, ediția a VI-a”.

Profesorii au făcut cunoştinţă cu manualul, s-au familiarizat cu termenii din domeniu, au discutat despre componentele unei știri echidistante, despre eticheta în mediul virtual și au fost antrenați într-un exercițiu de investigație pe rețelele sociale. Procesul de învățare a fost facilitat de diverse instrumente online interactive.

Formatoarea cursului și autoarea manualului, Natalia Grîu, i-a îndemnat pe participanți să înțeleagă importanța relației pe care o formează cu elevii. „Un pedagog trebuie să cunoască ce riscuri întâmpină tinerii și să fie atenți la posibile semne de agresiune sau abuz online”, a accentuat experta. Un sfat similar a avut și Dumitru Stoianov, referindu-se la siguranța online: „E important să țineți pasul cu tehnologiile utilizate de elevi, pentru a ști cum să-i îndrumați și să-i protejați”.

La sfârșitul instruirii, temerile inițiale ale profesorilor legate de format s-au spulberat, după cum ne-a mărturisit și Olga Paicu, profesoară de istorie la Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” din Chișinău. „A fost o instruire utilă și binevenită, care a demonstrat că și în mediul online pot cunoaște oameni excepționali”, a comentat ea. Iuliana Grosu, profesoară de informatică la Liceul Teoretic „George Călinescu” din Chișinău, s-a lăsat convinsă de importanța domeniului educației media: „Am primit multă informație, experiență, inspirație și răspunsuri la multe întrebări, pe care urmează să le împărtășesc elevilor”.

Până în prezent, CJI a instruit 171 de învăţătoare, 120 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 74 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opţională Educaţie pentru media este predată în şcolile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învăţământ – primar, gimnazial şi liceal.

Această instruire a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).