Transparency International lansează Indicele Perceperii Corupţiei 2009



Transparency International lansează Indicele Perceperii Corupţiei 2009 (IPC 2009) la 17 noiembrie 2009, la Berlin. IPC reflectă nivelul perceperii corupţiei în diferite ţări ale lumii şi reprezintă un indice agregat estimat în baza opiniilor experţilor şi antreprenorilor. IPC poziţionează statele în funcţie de gradul în care corupţia este percepută în rândul funcţionarilor publici şi politicienilor şi se calculează  la o scară de la 0 la 10, unde „0” semnifică cel mai înalt nivel al perceperii corupţiei, iar „10” – cel mai scăzut nivel al perceperii corupţiei.

IPC 2009 a fost calculat în baza a 13 cercetări/studii efectuate de 10 instituţii independente precum Economist Intelligence Unit, World Bank, Freedom House, World Economic Forum, Bertelsmann Foundation, Global Insight, formerly World Markets Research Centre, în clasament fiind incluse 180 ţări.

În fruntea clasamentului IPC din 2009 s-au poziţionat Noua Zelandă, Danemarca şi Singapore cu, respectiv, 9,4, 9,3 şi 9,2  puncte. În partea de jos a clasamentului se plasează Myanmar, Afghanistan şi Somalia, respectiv cu 1,4, 1,3 şi 1,1 puncte.

IPC în Republica Moldova

La evaluarea IPC 2009 pentru Republica Moldova au fost utilizate următoarele surse:

  • Bertelsmann Transformation Index (BTI), Bertelsmann Foundation;
  • Country Risk Service and Country Forecast (EIU), Economist Intelligence Unit;
  • Nations in Transit (FH), Freedom House;
  • Country Risk Ratings (GI), Global Insight, formerly World Markets Research Centre;
  • Global Competitiveness Report (WEF), World Economic Forum;
  • Country Policy and Institutional Assessment by the IDA and IBRD (CPIA), World Bank (IDA and IBRD).

Potrivit IPC 2009, Republica Moldova a înregistrat un scor de 3,3 puncte, plasându-se pe locul 92 din 180 ţări incluse în clasament (în anul 2008, cu un punctaj de 2,9 puncte, Republica Moldova s-a situat pe locul 112 din 180 ţări). Aceasta semnifică o îmbunătăţire a situaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii corupţiei, care poate fi explicată prin următoarele momente.

Pe de o parte, în ultimii ani organizaţiile internationale au efectuat „investiţii” masive în prevenirea şi combaterea corupţiei (Corporatia Provocarile Mileniumului – peste 24 mil. USD, Consiliul Europei – peste 3,5 mil. Euro, UNDP – 400 mii USD). Deşi aceste mijloace nu au fot plasate direct în activităţii anticorupţie, ci în infrastructură, au inceput să se resimtă treptat anumite efecte.

Pe de altă parte, schimbarea radicală a puterii în stat duce la schimbarea aşteptărilor privitor la nivelul corupţiei. Astfel, în 2001 când s-au marcat schimbări esenţiale în eşichierul politic, asteptările privind perspectivele de combatere a corupţiei au fost mai pesimiste şi IPC a scăzut de la 3,1 până la 2,1 puncte. Şi invers, în 2009 după o altă schimbare radicală în guvernare, asteptările au devenit optimiste şi IPC a crescut de la 2,9 până la 3,3 puncte. Cercetările Transparency Internaţional – Moldova care reflectă nu numai percepţiile respondenţilor, ci şi experienţele acestora în contextul relaţiilor şi plăţilor neoficiale în Republica Moldova, confirmă acest argument.

În mod evident, o atare dinamică a Indicelui Perceperii Corupţiei stabileşte un „punct de pornire” destul de înalt pentru noua guvernare, căreia, în condiţiile crizei economice, îi va fi destul de greu să asigure creşterea acestui indice. De fapt, creditul de încredere oferit noii guvernări va necesita atât eforturi mai mari, cât şi o responsabilitate sporită în atingerea obiectivelor de prevenire şi combatere a corupţiei.

Pentru a conferi mai multă eficienţă activităţilor anticorupţie noua guvernare trebuie să manifeste nu doar dorinţă, dar şi voinţă politică de a le aplica în viaţă, iar societatea civilă să susţină aceste activităţi, să manifeste intolerantă faţă de fenomenul corupţiei, să comunice despre cazuri de corupţie şi să participe activ la monitorizarea politicilor anticorupţie şi a procesului de luare a deciziilor.

 

Pozitia

Ţara

Scorul IPC 2009

Numărul de studii utilizate

Valorile în diferite studii

minime

maxime

1

New Zealand

9,4

6

8,8

9,7

2

Denmark

9,3

6

8,8

9,6

3

Singapore

9,2

9

8,6

9,5

4

Sweden

9,2

6

8,8

9,5

5

Switzerland

9,0

6

8,8

9,2

6

Finland

8,9

6

7,5

9,5

7

Netherlands

8,9

6

8,5

9,2

8

Australia

8,7

8

7,5

9,2

9

Canada

8,7

6

8,3

9,2

10

Iceland

8,7

4

6,7

9,6

11

Norway

8,6

6

7,4

9,2

12

Hong Kong

8,2

8

7,5

8,9

13

Luxembourg

8,2

6

6,7

9,1

14

Germany

8,0

6

7,5

8,8

15

Ireland

8,0

6

7,5

8,8

16

Austria

7,9

6

6,7

8,6

17

Japan

7,7

8

7,1

8,8

18

United Kingdom

7,7

6

6,7

8,8

19

United States

7,5

8

5,7

8,8

20

Barbados

7,4

4

6,4

8,8

21

Belgium

7,1

6

6,7

7,5

22

Qatar

7,0

6

4,5

9,1

23

Saint Lucia

7,0

3

6,7

7,5

24

France

6,9

6

6,0

7,6

25

Chile

6,7

7

6,0

7,1

26

Uruguay

6,7

5

6,2

7,5

27

Cyprus

6,6

4

6,0

7,4

28

Estonia

6,6

8

5,1

7,1

29

Slovenia

6,6

8

5,5

7,5

30

United Arab Emirates

6,5

5

4,9

7,5

31

Saint Vincent and the Grenadines

6,4

3

4,9

7,5

32

Israel

6,1

6

4,7

7,2

33

Spain

6,1

6

4,7

6,7

34

Dominica

5,9

3

4,9

6,7

35

Portugal

5,8

6

5,3

6,7

36

Puerto Rico

5,8

4

4,9

6,7

37

Botswana

5,6

6

4,7

6,7

38

Taiwan

5,6

9

5,1

6,7

39

Brunei Darussalam

5,5

4

4,7

6,7

40

Oman

5,5

5

3,1

7,1

41

South Korea

5,5

9

4,8

6,0

42

Mauritius

5,4

6

4,7

6,7

43

Costa Rica

5,3

5

4,6

6,7

44

Macau

5,3

3

3,3

6,9

45

Malta

5,2

4

3,3

6,7

46

Bahrain

5,1

5

3,1

6,0

47

Cape Verde

5,1

3

3,3

7,0

48

Hungary

5,1

8

3,8

6,7

49

Bhutan

5,0

4

3,9

6,0

50

Jordan

5,0

7

3,1

7,5

51

Poland

5,0

8

3,1

6,0

52

Czech Republic

4,9

8

3,7

7,5

53

Lithuania

4,9

8

3,7

6,7

54

Seychelles

4,8

3

3,0

6,7

55

South Africa

4,7

8

3,8

5,1

56

Latvia

4,5

6

3,6

5,1

57

Malaysia

4,5

9

3,1

6,2

58

Namibia

4,5

6

3,1

5,6

59

Samoa

4,5

3

3,3

5,3

60

Slovakia

4,5

8

3,4

5,2

61

Cuba

4,4

3

3,5

5,1

62

Turkey

4,4

7

3,1

5,4

63

Italy

4,3

6

3,3

5,2

64

Saudi Arabia

4,3

5

2,3

5,9

65

Tunisia

4,2

6

2,3

6,6

66

Croatia

4,1

8

3,3

5,2

67

Georgia

4,1

7

2,7

5,2

68

Kuwait

4,1

5

2,7

6,0

69

Ghana

3,9

7

2,5

5,1

70

Montenegro

3,9

5

3,2

4,7

71

Bulgaria

3,8

8

2,5

5,2

72

FYR Macedonia

3,8

6

3,1

4,6

73

Greece

3,8

6

2,9

5,1

74

Romania

3,8

8

2,4

4,9

75

Brazil

3,7

7

3,1

5,6

76

Colombia

3,7

7

2,6

5,2

77

Peru

3,7

7

3,1

4,8

78

Suriname

3,7

3

3,0

4,7

79

Burkina Faso

3,6

7

1,9

5,1

80

China

3,6

9

2,3

5,5

81

Swaziland

3,6

3

3,0

4,7

82

Trinidad and Tobago

3,6

4

2,9

4,7

83

Serbia

3,5

6

3,1

4,5

84

El Salvador

3,4

5

2,6

3,9

85

Guatemala

3,4

5

2,6

4,5

86

India

3,4

10

2,6

3,9

87

Panama

3,4

5

3,1

3,9

88

Thailand

3,4

9

2,1

4,4

89

Lesotho

3,3

6

2,4

4,7

90

Malawi

3,3

7

1,9

4,8

91

Mexico

3,3

7

3,1

3,8

92

Moldova

3,3

6

2,2

5,2

93

Morocco

3,3

6

2,3

4,7

94

Rwanda

3,3

4

2,6

3,8

95

Albania

3,2

6

2,8

3,6

96

Vanuatu

3,2

3

2,3

4,7

97

Liberia

3,1

3

1,9

3,8

98

Sri Lanka

3,1

7

2,3

3,8

99

Bosnia and Herzegovina

3,0

7

2,2

3,9

100

Dominican Republic

3,0

5

2,7

3,3

101

Jamaica

3,0

5

2,6

3,4

102

Madagascar

3,0

7

2,5

3,5

103

Senegal

3,0

7

1,8

5,1

104

Tonga

3,0

3

2,6

3,3

105

Zambia

3,0

7

2,6

3,5

106

Argentina

2,9

7

2,5

3,5

107

Benin

2,9

6

1,8

3,8

108

Gabon

2,9

3

2,6

3,1

109

Gambia

2,9

5

1,5

4,9

110

Niger

2,9

5

2,6

3,1

111

Algeria

2,8

6

2,3

3,4

112

Djibouti

2,8

4

2,0

3,3

113

Egypt

2,8

6

2,4

3,5

114

Indonesia

2,8

9

1,6

3,7

115

Kiribati

2,8

3

2,3

3,3

116

Mali

2,8

6

2,0

3,3

117

Sao Tome and Principe

2,8

3

2,4

3,3

118

Solomon Islands

2,8

3

2,3

3,3

119

Togo

2,8

5

1,6

5,1

120

Armenia

2,7

7

2,3

2,9

121

Bolivia

2,7

6

2,1

3,3

122

Ethiopia

2,7

7

2,0

3,1

123

Kazakhstan

2,7

7

1,7

4,6

124

Mongolia

2,7

7

2,0

3,3

125

Viet Nam

2,7

9

1,8

3,9

126

Eritrea

2,6

4

1,6

4,7

127

Guyana

2,6

4

2,5

2,7

128

Syria

2,6

5

1,7

3,1

129

Tanzania

2,6

7

1,9

3,1

130

Honduras

2,5

6

1,8

3,0

131

Lebanon

2,5

3

1,9

3,1

132

Libya

2,5

6

1,8

3,3

133

Maldives

2,5

4

1,7

3,3

134

Mauritania

2,5

7

1,8

5,1

135

Mozambique

2,5

7

1,8

3,1

136

Nicaragua

2,5

6

1,8

2,8

137

Nigeria

2,5

7

1,9

3,1

138

Uganda

2,5

7

1,8

3,5

139

Bangladesh

2,4

7

1,4

3,1

140

Belarus

2,4

4

1,8

3,1

141

Pakistan

2,4

7

1,7

3,1

142

Philippines

2,4

9

1,8

3,4

143

Azerbaijan

2,3

7

1,7

2,9

144

Comoros

2,3

3

1,6

3,3

145

Nepal

2,3

6

1,7

2,9

146

Cameroon

2,2

7

1,6

3,1

147

Ecuador

2,2

5

1,8

2,7

148

Kenya

2,2

7

1,8

2,9

149

Russia

2,2

8

1,6

2,6

150

Sierra Leone

2,2

5

1,8

2,7

151

Timor-Leste

2,2

5

1,3

2,7

152

Ukraine

2,2

8

1,7

3,1

153

Zimbabwe

2,2

7

1,3

3,3

154

Côte d´Ivoire

2,1

7

1,6

3,1

155

Papua New Guinea

2,1

5

1,4

2,7

156

Paraguay

2,1

5

1,7

2,7

157

Yemen

2,1

4

1,4

2,7

158

Cambodia

2,0

8

1,5

2,5

159

Central African Republic

2,0

4

1,9

2,4

160

Laos

2,0

4

1,5

2,9

161

Tajikistan

2,0

8

1,4

3,3

162

Angola

1,9

5

1,8

2,0

163

Congo-Brazzaville

1,9

5

1,4

2,4

164

Congo Democratic Republic

1,9

5

1,6

2,4

165

Guinea-Bissau

1,9

3

1,8

2,0

166

Kyrgyzstan

1,9

7

1,6

2,3

167

Venezuela

1,9

7

1,5

2,1

168

Burundi

1,8

6

1,4

2,3

169

Equatorial Guinea

1,8

3

1,6

1,9

170

Guinea

1,8

5

1,6

1,9

171

Haiti

1,8

3

1,4

2,3

172

Iran

1,8

3

1,7

1,9

173

Turkmenistan

1,8

4

1,6

1,9

174

Uzbekistan

1,7

6

1,3

1,9

175

Chad

1,6

6

1,4

1,9

176

Iraq

1,5

3

1,2

1,8

177

Sudan

1,5

5

1,2

1,8

178

Myanmar

1,4

3

0,9

1,8

179

Afghanistan

1,3

4

0,9

1,6

180

Somalia

1,1

3

0,9

1,4