Multimedia Newsroom, cursul care învață jurnaliștii cum să țină pasul cu inovația



De ceva timp, digitalul nu mai este privit ca un fenomen surprinzător. Internetul a revoluționat întreaga lume, inclusiv jurnalismul. Astăzi, putem urmări online cele mai proaspete știri, iar informațiile prezentate de portalurile media sunt cât se poate de diverse și îmbină armonios textul cu materiale audio, video, fotografii și infografice. Cum ne adaptăm noilor tehnologii informaționale, cum ținem pasul cu inovația pentru a fi cât mai aproape de consumatorul de media și cum utilizăm corect diverse instrumente multimedia, lucrând în regim de newsroom? Despre aceasta studenții ȘSAJ au aflat în cadrul unui nou curs ținut de Victoria Dumbravă, editoră-șef a portalului Agora.md.

Cursul a început cu o introducere în jurnalismul multimedia, care cunoaște o dezvoltare spectaculoasă și al cărui avantaj constă în a ajuta jurnaliștii să fie mai eficienți, într-un timp mai scurt și cu o viteză mai mare. Instructoarea le-a explicat tinerilor cum funcționează și cum se autofinanțează un portal de știri, cum o platformă online poate deveni profitabilă și cum se promovează conținutul web. Ea le-a atras atenția asupra importanței utilizării corecte a diferitor instrumente multimedia și a menționat că un reporter care se specializează pe online trebuie să știe a armoniza textul cu sunet, video, fotografii și grafică.

După incursiunea informativă, cursanții au trecut la partea practică. Ei au muncit cot la cot cu echipa redacției AGORA, testând pe propria piele cum este să fii reporter și descoperind secretele newsroom-ului. Timp de câteva zile, după ședința redacțională, studenții au avut la dispoziție câteva ore pentru a se documenta și a alege subiecte interesante, pentru a scrie știri, a face fotografii și a filma. Cele mai bune materiale au fost publicate pe portalul Agora.md:

În opinia instructoarei, „Jurnalismul multimedia schimbă profilul jurnalistului. Astăzi, o specializare foarte exactă și îngustă a jurnaliștilor e un lux pe care puține redacții și-l pot permite. Provocările zilnice îi cer jurnalistului să fie mai degrabă un briceag, apt „să taie” și „să curețe” cam tot ce se poate, pe unde mai mult, pe unde mai puțin; să aibă viziunea necesară pentru adaptarea aceluiași conținut la diferite platforme; să știe ce, unde și cum va funcționa mai bine. Iar planificarea, comunicarea și colaborarea sunt cele trei elemente-cheie în activitatea unei redacții multimedia”.

IMG 1133

Întreaga echipă a ȘSAJ a încercat să le pună în aplicare pe toate, iar rezultatul s-a văzut în materialele produse de studenți. „Sper ca studenții să aplice cunoștințele acumulate aici în sarcinile lor viitoare, să caute să fie mai buni cu fiecare produs jurnalistic pe care îl vor oferi, nu neapărat să fie perfecți din prima”, a mai afirmat Victoria Dumbravă.

Tinerii au rămas impresionați de această experiență unică și spun că tot ce au învățat la acest curs îi va ajuta în cariera pe care o vor îmbrățișa în viitorul apropiat. Am învățat cum să adaptăm un material jurnalistic pentru online într-o manieră atractivă pentru public. Multitudinea de instrumente pe care le-am combinat (video, foto, text, audio) ne-au permis să prezentăm știrile cât mai interesant și divers. Totodată, am avut ocazia să facem parte din echipa Agora și să simțim bucuria de a ne vedea produsul publicat. Am avut succes pentru că materialele noastre am fost accesate și citite. Cred că mediul online este o perspectivă de viitor și merită o atenție deosebită”, a spus la final de curs studenta Irina Soltan. Un feedback apreciativ vine și din partea Marinei Gorbatovschi, care menționează: Articolele multimedia îți oferă șansa de a trezi interesul tuturor: al celor cărora video li se pare mai reprezentativ, al celor care nu cred până nu văd, şi aici fotografiile vin să confirme valoarea celor scrise, dar şi al celor cărora le place să citească, să cerceteze scheme şi infografice. A fost foarte util, interesant şi deloc plictisitor”.

La ȘSAJ urmează o săptămână de Business Models, în cadrul căreia discipolii vor afla cum se măsoară și cum se atrage audiența mass-media, dar și cum se concepe și gestionează un proiect media.