Digital Storytelling și MoJo: spunem povești multimedia cu ajutorul telefonului mobil



Noile tehnologii, aplicațiile smart și digitalul au revoluționat toate domeniile societale, inclusiv jurnalismul. În orice condiții, însă, arta de a spune povești va fi mereu în trend, rămânând un element fundamental al meseriei de jurnalist. Pentru a oferi o altă dimensiune și culoare poveștilor, și a le transforma în produse multimedia de calitate, ȘSAJ a introdus un nou curs în oferta sa educațională – Digital Storytelling, predat în acest an de Ana Gherciu, redactoră-șefă la portalul Moldova.org.

digital storytelling

Timp de o săptămână studenții au aflat despre principiile care stau la baza realizării unei povestiri digitale, și-au aprofundat cunoștințele în domeniul jurnalismului mobil (MoJo) și au învățat cum să folosească smartphone-ul și instrumentele web pentru a deveni buni jurnaliști. După inițierea în narațiunea digitală și în mânuirea aplicațiilor specifice lucrului cu text, imagini, secvențe audio și/sau video, tinerii au mers pe teren, pentru a descoperi istorii interesante, a pune în valoare diferite experiențe de viață și a crea povești multimedia.

Instructoarea le-a explicat viitorilor jurnaliști faptul că storytelling-ul digital este o metodă simplă de lucru și o strategie de învățare foarte eficientă, deoarece pune accent pe poveștile personale, efectele îi sunt imediate, iar numărul de echipamente și resurse necesare este redus. „A fost interesant să urmăresc studenții ȘSAJ cum descoperă ce instrument util și (cu o mică investiție) prietenos poate fi telefonul mobil, câte istorii pot fi spuse cu ajutorul acestuia și cât de mult simplifică viața unui jurnalist freelancer. Sper că am reușit să le stârnesc curiozitatea, or aceasta este motorul unor produse jurnalistice de calitate”, a menționat Ana Gherciu.

Studenții, la rândul lor, ne-au mărturisit că acest curs i-a ajutat nu doar să spună povești umane, ci și să dobândească abilități în utilizarea tehnologiilor digitale și, nu în ultimul rând, să-și sporească încrederea în sine. Serghei Craveți, bunăoară, este captivat de tot ceea ce înseamnă storytelling prin video: „Am creat materiale jurnalistice multimedia, combinând textul cu imagini, muzică, film, voce, etc. E un exercițiu prin care am învățat multe lucruri noi”. Livia Gaitur ne-a spus că a avut posibilitatea să experimenteze tehnici jurnalistice de documentare, de investigare și de realizare a unui material multimedia participativ. Și ceilalți tineri de la ȘSAJ apreciază efortul instituției de a pregăti specialiști versați în tehnologii multimedia de ultimă oră.

Începând cu săptămâna viitoare, procesul de studii la ȘSAJ va continua cu alte două cursuri: Jurnalismul politic și Jurnalismul economic.