Mass-media audiovizuale reflecta campania electorala de pe pozitii partizane



În prima saptamana de campanie electorala, posturile de radio si televiziune cu acoperire nationala si quasi-nationala au admis mai multe abateri de la principiile etice si deontologice, esuand sa reflecte campania electorala corect si echidistant, - releva primul raport de monitorizare elaborat de Centrul Independent de Jurnalism, in cadrul Coalitiei pentru alegeri libere si corecte - Coalitia 2009.

Raportul de monitorizare, care include rezultatele evaluarii calitative a comportamentului a 5 posturi de radio si tv in perioada 22-28 iunie 2009, constata ca: 

  • posturile publice Moldova 1 si Radio Moldova respecta selectiv principiile reflectarii echitabile, echilibrate si impartiale a alegerilor parlamentare. Majoritatea stirilor cu tangenta electorala nu sunt impartiale, reflectand evenimentele mai mult din perspectiva guvernarii si a PCRM-ului; 
  • postul privat NIT se remarca prin tendinta de a trece sub tacere unele evenimente si de a evidentia altele, prin difuzarea repetata a subiectelor, precum si de a selecta de pe agenda doar acele informatii care pun guvernarea in lumina pozitiva, iar opozitia - in lumina negativa; 
  • Postul Prime TV nu ofera publicului suficienta informatie cu caracter electoral. Prin decizia de a nu se implica in reflectarea concurentilor electorali, acest post cu acoperire nationala priveaza publicul de informatii, limitandu-i accesul la informatie pluralista; 
  • EU TV reflecta relativ impartial evenimentele legate direct sau indirect de campania electorala si concurentii electorali. Numarul mare de stiri care favorizeaza anumiti concurenti electorali si ii defavorizeaza pe altii, vorbeste insa despre o anumita tendinta de partialitate din partea postului respectiv fata de actiunile guvernului, PCRM si PPCD. 

Monitorizarea se desfasoara in perioada 22 iunie - 29 iulie 2009 cu suportul financiar al National Endowment for Democracy. Scopul acestui proiect este de a monitoriza si informa publicul referitor la comportamentul mass-media audiovizuale in campania electorala, inclusiv a accesului concurentilor electorali la mass-media si asigurarea pluralismului de opinie.