Majoritatea posturilor TV au reflectat tendentios protestele violente din 7 aprilie

La reflectarea protestelor violente din 7 aprilie 2009, majoritatea posturilor tv cu acoperire nationala si regionala din Republica Moldova au avut un comportament ce nu a intrunit standardele profesionale, fiind incalcate flagrant principiile etice si deontologice de reflectarea a conflictelor, este concluzia unui studiu elaborat de Centrul Independent de Jurnalism in cadrul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - Coalitia 2009.

Studiul, al carui scop a fost de a analiza tendintele reportericesti care pot afecta performanta mass-media si compromite abilitatea acestora de a oferi publicului informatii corecte si echilibrate, constata ca majoritatea posturilor au esuat la capitolul reflectarii obiective si profesioniste a evenimentelor.

Toate cele trei posturi cu acoperire nationala si cvasinationala (Moldova 1, Prime TV si NIT) si unul cu acoperire regionala (N4) au tratat incorect partile aflate in conflict, remarcandu-se prin perpetuarea imaginii pozitive a administratiei publice centrale si a Partidului Comunistilor pe de o parte, si stereotipizarea negativa a liderilor a trei partide de opozitie - Partidul Liberal, Partidul Liberal Democrat si Alianta „Moldova Noastra", pe de alta parte.

Prezentarea selectiva a stirilor, informarea neobiectiva asupra motivelor si modului in care s-au derulat evenimentele, citarea unei singure parti si neincluderea surselor de alternativa, manipularea textului si a imaginilor, toate acestea au facut ca telespectatorii posturilor Moldova 1, NIT, N4 si Prime TV sa aiba acces doar la informatie unilaterala, tendentioasa, prezentata din perspectiva autoritatilor publice centrale;

Postul public de televiziune Moldova 1, administrat din bani publici, nu a servit intereselor publicului si nu o oferit informatie complexa si nepartinitoare care ar fi ajutat telespectatorii sa-si creeze o opinie asupra a ceea ce se intampla la Chisinau si in alte localitati din republica.

Prin faptul ca in ziua actiunilor violente Prime TV si Eu TV nu au difuzat buletine de stiri, aceste doua posturi cu acoperire nationala si regionala au privat publicul de informatii, limitandu-i accesul la informatie pluralista.

Posturile cu acoperire regionala Pro TV si TV 7 au oferit cuvant tuturor partilor implicate in conflict, majoritatea materialelor fiind produse in concordanta cu criteriile generale ale reflectarii obiective si echidistante.

În baza concluziilor monitorizarii au fost facute recomandari pentru mass-media, dar si pentru Consiliul Coordonator al Audiovizualului, in vederea eliminarii carentelor, astfel incat publicului sa-i fie oferit acces la informatie veridica si echidistanta asupra situatiilor de conflict.

***
Acest studiu a fost elaborat in cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare 2009", cu sustinerea financiara a Fundatiei Eurasia din resursele acordate de Agentia Suedeza pentru Dezvoltare si Cooperare Internationala (Sida/Asdi) si Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID). Opiniile exprimate in aceasta publicatie apartin autorilor si nu reflecta neaparat pozitia finantatorilor.
Coalitia 2009 este o uniune benevola de organizatii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente si democratice ale Parlamentului Republicii Moldova si continua activitatile de promovare a unor alegeri libere si corecte demarate de Coalitia 2005 si 2007. La moment Coalitia 2009 intruneste peste 70 de organizatii neguvernamentale.