Cerere de atragerea la raspundere penala a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc
Cerere de atragerea la raspundere penala a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc si eliberarea neconditionata din functia pe care o detine
Procurorului general al Republicii Moldova
Domnului Valeriu Gurbulea
Ca urmare a actiunilor cu caracter violent din 7 aprilie 2009 din or.
Chisinau care s-au soldat cu zeci de raniti si doua edificii statale
deteriorate, cladirea Parlamentului si Presidentiei, solicitam
atragerea la raspundere penala a Ministrului Afacerilor Interne
Gheorghe Papuc si eliberarea neconditionata din functia pe care o
detine, pentru urmatoarele motive:
1. Cunoscind bine faptul ca la 7 aprilie 2009, ora 10.00 va avea loc un
protest de amploare, acesta era obligat conform statutului si functiei
pe care o detine sa intreprinda toate masurile de asigurare a ordinii
publice si de prevenire a comiterii contraventiilor si infractiunilor;
2. Întrunirile se desfasoara numai in mod pasnic (art. 16 alin. (1) al
Legii nr. 26 din 22.02.2008 privind intrunirile). Asigurarea
caracterului pasnic al intrunirilor tine de competenta si sarcina
politiei care, conform legii sus mentionate este obligata sa
indeparteze participantii care incalca ordinea publica (art. 21 alin.
1). Mai mult, vor fi iterzise intrunirile care urmaresc: a) indemnarea
la razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, etnica sau
religioasa; b) incitarea la discriminare sau violenta publica; b)
subminarea securitatii nationale sau a integritatii teritoriele a
tarii, savirsirea infractiunilor, incalcarea ordinii publice sau
organizarea tulburarilor in masa, incalcarea moralitatii publice, a
drepturilor si a libertatilor altor persoane ori punerea in pericol a
vietii sau a sanatatii acestora (art. 8 al aceleiasi Legi).
3. Conform Legii Nr. 416 din 18.12.1990 cu privire la Politie, art. 8
este stabilit ca: „Primind informatii despre pregatirea ori savirsirea
unei infractiuni grave, organul politiei municipale ia masurile
necesare pentru preintimpinarea, curmarea si descoperirea ei, pentru
stabilirea si fixarea urmelor infractiunii, pentru paza locului
incidentului si comunica neintirziat despre aceasta organului respectiv
al politiei de stat, transmitindu-i ulterior materialele de care
dispune.
La organizarea descoperirii infractiunilor si la infaptuirea masurilor
pentru urmarirea si retinerea persoanelor care au savirsit infractiuni,
dispozitiile persoanelor oficiale ale politiei de stat sint obligatorii
pentru colaboratorii politiei municipale.
Politia municipala acorda sprijin politiei de stat la infaptuirea
masurilor de investigare operativa si a altor masuri, comunica
neintirziat despre persoanele si faptele ce prezinta interes pentru ea.
Politia de stat acorda politiei municipale asistenta metodica si
consultativa, sprijin, prin fortele si mijloacele ei, pentru
exercitarea atributiilor incredintate ei."
Reesind din prevederile acestor norme, putem deduce cu siguranta ca
intrunirea care s-a desfasurat nu trebuia sa aiba loc deoarece, asa cum
afirma autoritatile, a existat informatie ca se pregatea o lovitura de
stat, si anume aici apare necesitate interventiei politiei pentru a
preveni o asemenea infractiune. Or, Ministrul Papuc nu a dat
indicatiile care trebuie, nu a impilcat serviciile operative si la urma
urmei a lasat acces liber in perimetrul desfasurarii manifestatiilor
tuturor doritorilor de a lua parte la intrunirile cu caracter violent.
Gradul de responsabilitate a Ministrului Papuc este dublu odata ce
manifestarea luase un caracter neordinar, deoarece si viata
politistilor care asigurau paza Parlamentului si Presedentiei a fost
pusa in pericol real. Asta deoarece au fost trimisi acolo intr-un numar
redus si nu li s-a ordonat aplicarea fortei. Cind spun aplicarea fortei
nu ma refer la aplicarea violentei ci la o forta proportionala cu
atacul, care sa serveasca drept masura necesara pentru apararea vietii
lor. Macar a lor, caci asa un numar de politisti nu cred ca erau in
stare sa apere altceva.
Vinovat pentru distrugerea Patrimoniului National, de cauzarea daunelor
interesului public, de cauzarea vatamarii sanatatii persoanelor si a
integritatii corporale se face Ministrul Papuc, prin administrarea
incompetenta a Ministerului pe care il conduce.
Dupa actiunile violente a inceput „vinatoarea de oameni". Vinovat
nevinovat, contravinient necontravinient, infractor sau nu, oamenii
sunt luati abuziv si ilegal din strazi, de persoane imbracate in civil.
Daca aceste persoane sunt infractori, actiunile carora pot fi
calificate conform artiolului 164 Cod penal „Rapirea unei persoane",
solicitam atragerea lor la raspundere penala. Însa toleranta
Ministerului de Interne in privinta acestor fapte, ne face sa credem ca
aceste persoane sunt chiar politisti. Consideram un lucru inadmisibil
intr-o societate democratica si de drept persecutarea populatiei pe
motiv de apartenenta politica. Anume acest motiv pare a fi determinant
in contextul alegerilor parlamentare, iar Ministerul condus de Papuc
este un instrument de constringere, activitatea caruia a deviat de la
prevederile legale, concentrind astfel toate eforturile spre
intimidarea populatiei.
Teodor Carnat
Director Executiv