Cerere de atragerea la raspundere penala a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc



Cerere de atragerea la raspundere penala a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc si eliberarea neconditionata din functia pe care o detine

Procurorului general al Republicii Moldova
Domnului Valeriu Gurbulea

Ca urmare a actiunilor cu caracter violent din 7 aprilie 2009 din or. Chisinau care s-au soldat cu zeci de raniti si doua edificii statale deteriorate, cladirea Parlamentului si Presidentiei, solicitam atragerea la raspundere penala a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc si eliberarea neconditionata din functia pe care o detine, pentru urmatoarele motive:

1. Cunoscind bine faptul ca la 7 aprilie 2009, ora 10.00 va avea loc un protest de amploare, acesta era obligat conform statutului si functiei pe care o detine sa intreprinda toate masurile de asigurare a ordinii publice si de prevenire a comiterii contraventiilor si infractiunilor;

2. Întrunirile se desfasoara numai in mod pasnic (art. 16 alin. (1) al Legii nr. 26 din 22.02.2008 privind intrunirile). Asigurarea caracterului pasnic al intrunirilor tine de competenta si sarcina politiei care, conform legii sus mentionate este obligata sa indeparteze participantii care incalca ordinea publica (art. 21 alin. 1). Mai mult, vor fi iterzise intrunirile care urmaresc: a) indemnarea la razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, etnica sau religioasa; b) incitarea la discriminare sau violenta publica; b) subminarea securitatii nationale sau a integritatii teritoriele a tarii, savirsirea infractiunilor, incalcarea ordinii publice sau organizarea tulburarilor in masa, incalcarea moralitatii publice, a drepturilor si a libertatilor altor persoane ori punerea in pericol a vietii sau a sanatatii acestora (art. 8 al aceleiasi Legi).

3. Conform Legii Nr. 416 din 18.12.1990 cu privire la Politie, art. 8 este stabilit ca: „Primind informatii despre pregatirea ori savirsirea unei infractiuni grave, organul politiei municipale ia masurile necesare pentru preintimpinarea, curmarea si descoperirea ei, pentru stabilirea si fixarea urmelor infractiunii, pentru paza locului incidentului si comunica neintirziat despre aceasta organului respectiv al politiei de stat, transmitindu-i ulterior materialele de care dispune.
La organizarea descoperirii infractiunilor si la infaptuirea masurilor pentru urmarirea si retinerea persoanelor care au savirsit infractiuni, dispozitiile persoanelor oficiale ale politiei de stat sint obligatorii pentru colaboratorii politiei municipale.

Politia municipala acorda sprijin politiei de stat la infaptuirea masurilor de investigare operativa si a altor masuri, comunica neintirziat despre persoanele si faptele ce prezinta interes pentru ea.

Politia de stat acorda politiei municipale asistenta metodica si consultativa, sprijin, prin fortele si mijloacele ei, pentru exercitarea atributiilor incredintate ei."
Reesind din prevederile acestor norme, putem deduce cu siguranta ca intrunirea care s-a desfasurat nu trebuia sa aiba loc deoarece, asa cum afirma autoritatile, a existat informatie ca se pregatea o lovitura de stat, si anume aici apare necesitate interventiei politiei pentru a preveni o asemenea infractiune. Or, Ministrul Papuc nu a dat indicatiile care trebuie, nu a impilcat serviciile operative si la urma urmei a lasat acces liber in perimetrul desfasurarii manifestatiilor tuturor doritorilor de a lua parte la intrunirile cu caracter violent.

Gradul de responsabilitate a Ministrului Papuc este dublu odata ce manifestarea luase un caracter neordinar, deoarece si viata politistilor care asigurau paza Parlamentului si Presedentiei a fost pusa in pericol real. Asta deoarece au fost trimisi acolo intr-un numar redus si nu li s-a ordonat aplicarea fortei. Cind spun aplicarea fortei nu ma refer la aplicarea violentei ci la o forta proportionala cu atacul, care sa serveasca drept masura necesara pentru apararea vietii lor. Macar a lor, caci asa un numar de politisti nu cred ca erau in stare sa apere altceva.

Vinovat pentru distrugerea Patrimoniului National, de cauzarea daunelor interesului public, de cauzarea vatamarii sanatatii persoanelor si a integritatii corporale se face Ministrul Papuc, prin administrarea incompetenta a Ministerului pe care il conduce.

Dupa actiunile violente a inceput „vinatoarea de oameni". Vinovat nevinovat, contravinient necontravinient, infractor sau nu, oamenii sunt luati abuziv si ilegal din strazi, de persoane imbracate in civil. Daca aceste persoane sunt infractori, actiunile carora pot fi calificate conform artiolului 164 Cod penal „Rapirea unei persoane", solicitam atragerea lor la raspundere penala. Însa toleranta Ministerului de Interne in privinta acestor fapte, ne face sa credem ca aceste persoane sunt chiar politisti. Consideram un lucru inadmisibil intr-o societate democratica si de drept persecutarea populatiei pe motiv de apartenenta politica. Anume acest motiv pare a fi determinant in contextul alegerilor parlamentare, iar Ministerul condus de Papuc este un instrument de constringere, activitatea caruia a deviat de la prevederile legale, concentrind astfel toate eforturile spre intimidarea populatiei.

Teodor Carnat
Director Executiv