Raport ONU cu privire la tortura



RAPORTORUL SPECIAL AL ONU SALUTÄ‚ ANGAJAMENTUL GUVERNULUI PENTRU ASIGURAREA PROTECTIEI DREPTURILOR OMULUI ÎN ACELASI TIMP RECOMANDÎND MÄ‚SURI SPECIALE PENTRU COMBATEREA TORTURII SI MALTRATÄ‚RII

 

Manfred Nowak, Raportorul special pentru tortura si alte forme crude, inumane sau degradante de tratament sau pedeapsa, a lansat raportul final cu privire la misiunea sa in Republica Moldova

18 martie 2008, Chisinau  - Manfred Nowak, Raportorul special pentru tortura si alte forme crude, inumane sau degradante de tratament sau pedeapsa, a prezentat raportul final catre Consiliul Natiunilor Unite pentru Drepturile Omului in care a subliniat angajamentul Guvernului Republicii Moldova de a sustine si promova drepturile omului, astfel, progresand semnificativ de la obtinerea independentei sale in 1991. El a salutat initiativele care urmeaza a fi realizate pentru prevenirea torturii, in particular crearea unui mecanism national de prevenire in cadrul Protocolului Optional al Conventiei impotriva Torturii si altor forme crude, inumane sau degradante de tratament sau pedeapsa.

Raportul se bazeaza pe vizita comuna a dnei Yakin Ertürk, Raportor special pentru violenta impotriva femeilor, cauzele si consecintele acesteia, si dlui Manfred Nowak, Raportor special pentru tortura si alte forme crude, inumane sau degradante de tratament sau pedeapsa, in Republica Moldova, inclusiv in regiunea transnistreana, in iulie 2008.

În baza discutiilor purtate cu oficialitatile, judecatorii, avocatii si reprezentantii societatii civile, interviurilor cu victimele violentei si cu persoanele private de libertate, care de cele mai multe ori aveau dovezi medico-legale, Raportorul special a concluzionat ca maltratarea pe perioada initiala de retinere in arest este un fenomen foarte des intalnit. El de asemenea a descoperit serioase presupuneri de cazuri de tortura in unele sectii de politie. Un sir de cazuri de maltratare au loc in institutiile aflate in subordinea Ministerului Justitiei, in special intre detinuti. Desi in ultimul timp cateva cazuri de tortura au ajuns in judecata, Raportorul special a concluzionat ca, in general majoritatea mecanismelor de reclamatie sint ineficiente.

În continuare, Raportorul special a declarat ca conditiile celulelor de detentie nu corespund standardelor internationale, acestea fiind insuficient echipate pentru detentia indelungata a persoanelor. Detentia in asemenea conditii, care dureaza citeva luni, asa cum este practicata in Republica Moldova, poate fi considerata drept tratament inuman. Conditiile institutiilor aflate in subordinea Ministerului Justitiei variaza. Unele institutii, in special cele de arest preventiv in Chisinau, sint supra-aglomerate. Alte institutii, amplasate in afara capitalei, dispun de spatiu acceptabil pentru fiecare detinut. Totusi, Raportorul special a sesizat ca conditiile celulelor pentru detinutii nou veniti, in majoritatea cazurilor, nu sint in corespundere cu standardele internationale. Mai mult decat atat, Raportorul special a primit numeroase plingeri ce tin de accesul limitat la serviciile medicale si calitatea proasta a hranii. 

Referitor la cadrul legal al statului, Raportorul special a salutat faptul ca tortura a fost recunoscuta drept crima si ca mecanismele de aparare sint asigurate prin legislatie. Pentru ca mecanismele de aparare sa fie mai eficiente, totusi, Raportorul special a declarat ca mai multi participanti in cadrul procesului penal ar trebui sa-si asume responsabilitatea de a denunta cazurile de tortura.

În acest context, Raportorul Special a recomandat Guvernului Republicii Moldova sa-si indeplineasca pe deplin obligatiile asumate pe plan international in domeniul drepturilor omului. În mod special, el a sugerat Guvernului sa echipeze recent creatul mecanism national de prevenire cu resurse umane si de alta natura si sa-l considere drept aliat al unui efort colectiv de examinare a situatiei in locurile de detentie. El, de asemenea, a recomandat ca sistemul penitenciar sa fie perceput drept unul de reabilitare si reintegrare a delicventilor. Introducerea mecanismelor de depunere a plangerilor intr-un mod accesibil si confidential, de investigare si examinare legala eficienta si independenta a celor invinuiti de fapte de tortura sunt absolut necesare. Alte recomandari includ reducerea la doar 48 ore a termenului retinerii, consolidarea garantiilor si transferul izolatoarelor de detentie provizorie din subordinea Ministerului de Interne catre Ministerul Justitiei.

În ceea ce priveste regiunea transnistreana a Republicii Moldova, Raportorul special a fost in mare masura preocupat de lipsa mecanismelor de depunere a plingerilor si de monitorizare. Prin urmare, el a recomandat ca activitatile din cadrul mecanismului national de prevenire sa fie extinse si in regiunea transnistreana a Republicii Moldova. Totodata, el a recomandat ca tortura sa fie considerata drept crima, iar pedeapsa cu moartea ar trebui anulata de jure. În plus, practica de detentie in celula separata a persoanelor condamnate la pedeapsa cu moartea sau incarcerare pe viata trebuie stopata imediat.

Raportorul Special a lansat un apel catre comunitatea internationala de a sustine Guvernul Republicii Moldova in lupta sa impotriva torturii prin furnizarea suportului financiar si tehnic.

Raportul complet in limbile romana si engleza poate fi accesat pe pagina web

http://un.md/key_doc_pub/doc/romanian/A%20HRC%2010%2044%20Add%203%20torture%20Moldova_ROM.pdf

***

Pentru mai multe informatii puteti contacta: Ludmila Tiganu, Coordonator Comunicare, tel. 269 112 sau Edwin Berry, Consilier pentru Drepturile Omului, tel.  269 130, email: edwin.berry@undp.org