Televiziunea publica M1 promoveaza vizibilitatea presedintelui Voronin si a PCRM in toiul campaniei



2009-03-02/16:00/ Chisinau (IPN)  Acelasi comportament demonstreaza si statiile private N4 si NIT. Aceasta este una din concluziile celui de-al doilea raport de monitorizarea a 9 televiziuni din Moldova, efectuat de Asociatia Presei Electronice APEL. Raportul a fost prezentat luni, 2 martie, la agentia Info-Prim Neo.

Televiziunile Pro TV, TV7, TVC21 si, in masura mai mica, Eu TV, se inscriu, grosso modo, in rigorile profesionale de editare a stirilor. Acesta este primul raport de monitorizare a celor 9 radiodifuzori in campania electorala, dupa ce APEL a prezentat un raport similar despre comportamentul lor in perioada pre-electorala.

„Autorii monitorizarii constata ca din trei canale de televiziune cu acoperire nationala, doua - Prime si 2Plus - s-au eschivat de la reflectarea campaniei electorale, faptul denotand o utilizare extrem de ineficienta a frecventelor terestre care sunt patrimoniu national si care nu servesc la informarea adecvata a cetatenilor despre un eveniment de majora importanta", spune intr-un comunicat distribuit de APEL.

Presedintele Vladimir Voronin a fost cel mai mediatizat actor politic, iar Partidul Comunistilor (PCRM) - cel mai mediatizat actor institutionalizat in primele doua saptamani ale campaniei electorale, concluzioneaza monitorii.

„Judecand dupa modul in care a fost plasata publicitate si de catre cine la ce posturi de televiziune, se intrevede o tendinta: actorii-formatiuni politice care au fost favorizati in campania pre-electorala de catre anumite televiziuni plaseaza publicitatea electorala la aceste aceste televiziuni," a spus Ion Bunduchi, director executiv APEL. Astfel, Eu TV a plasat in perioada 4-17 februarie numai spoturi publicitare ale Crestin-Democratilor (PPCD), N4 a difuzat doar reclama PCRM, iar M1 si NIT - in special publicitate a PCRM.

Rapoartele de monitorizare sunt trimise structurilor internationale si nationale interesate de evolutiile democratice in R. Moldova. Proiectul APEL este finantat de Delegatia Comisiei Europene in Moldova si se desfasoara in cadrul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - Coalitia 2009. El urmareste sa contribuie la asigurarea unui proces electoral corect, transparent si democratic si la formarea deprinderilor profesionale la televiziune de a prezenta politicienii in mod impartial si echilibrat.

 

Info-Prim Neo