Credibilitatea CCCEC este in crestere



Credibilitatea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei (CCCEC) este in crestere, chiar daca institutia a reusit sa realizeze doar doua treimi din actiunile anticoruptie prevazute in Planul Preliminar de Tara (PPT), transmite Info-Prim Neo.

 
 

Aceasta este una dintre concluziile raportului de monitorizare privind implementarea PPT, lansat de organizatiile neguvernamentale care fac parte din Alianta Anticoruptie. Raportul arata ca la momentul finisarii monitorizarii in trimestrul IV al anului 2008, din numarul total de actiuni (38), CCCEC a realizat 23, iar 12 actiuni au fost realizate partial si sunt in derulare. Trei actiuni nu au fost realizate. În acelasi timp, potrivit celui de al doilea sondaj Transparency International Moldova, CCCEC a inregistrat evolutii pozitive de la inceputul implementarii PPT la toate capitolele.

Potrivit Galinei Bostan, directorul executiv al Centrului pentru Analiza si Prevenire a Coruptie i (CAPC), organizatie care a monitorizat realizarea PPT de catre CCCEC, in ultimul trimestru din 2008 s-a observat o usoara imbunatatire in ce priveste deschiderea institutiei, discretie acesteia generand riscuri de coruptie. De asemenea, in aceasta perioada a scazut numarul de publicatii critice despre CCCEC. Institutia, in principiu, este bine organizata si a stiut sa adopte solutii ingenioase in situatii critice, cum ar fi ideea crearii Consiliului Civil pentru monitorizarea CCCEC, sustine Galina Bostan.

Totusi, in urma analizei comparate pe parcursul celor patru trimestre din 2008, CAPC concluzioneaza ca in cadrul CCCEC mai exista riscuri de coruptie, generate de gradul avansat de discretie administrativa. Ca si in trimestrele precedente, CAPC remarca activitatea destul de eficienta a Directiei Securitate Interna a CCCEC. Cu toate acestea, noua reorganizare a CCCEC trezeste anumite ingrijorari. „Se pare ca aceasta reorganizare poarta caracter de conjunct ura, menita sa solutioneze unele probleme neesentiale, eventuale, poate chiar si imaginare. Problema noii reorganizari este si mai putin argumentata intrucat o reorganizare esentiala a fost deja efectuata mai devreme, pe parcursul aceleasi an, dupa mai multe analize profunde, in baza unor principii de sistem si in conformitate cu PPT", se arata in raportul CAPC.

Deoarece se apropie campania electorala parlamentara, trebuie adoptate masuri de precautie pentru a nu admite implicarea directa sau indirecta a CCCEC in persecutii si intimidari de caracter politic. În acest sens, este obligatorie si respectarea stricta a prevederilor Codului electoral, care stabileste, ca pe durata perioadei electorale, candidatii nu pot fi trasi la raspundere penala, arestati, retinuti sau supusi unor sanctiuni administrative fara consimtamantul organului electoral care i-a inregistrat, cu exceptia cazurilor de infractiuni flagrante.

Impactul politicilor anticoruptionale i n CCCEC nu va putea fi palpabil, atata timp cat eforturile considerabile (trening-uri, conferinte de presa, mese rotunde, sedinte neformale, conceptii, etc.) ale CCCEC nu vor fi sprijinite tehnic si financiar din bugetul de stat, noteaza CAPC.

Prin PPT, Guvernul R. Moldova si-a asumat sa continue, cu sustinerea Corporatiei Provocarile Mileniului (MCC), reformele de reducere a coruptiei in cinci domenii. Cu acest scop, Guvernul RM a beneficiat de asistenta in valoare de 24,7 mln USD din partea Guvernului SUA. Masurile prevazute de PPT urmau a fi realizate in perioada 2007-2008. Activitatea Aliantei Anticoruptie de monitorizare este parte a Programului „Consolidarea Capacitatilor de Monitorizare a Societatii Civile in Moldova", implementat de Academia pentru Dezvoltare Educationala (AED). Programul este finantat de MCC si administrat de Agentia SUA pentru Dezvoltare Internationala (USAID), in cadrul PPT.

www.info-prim.md