Educaţia non-formală prin prisma lucrătorilor de tineret



IMG 291720 de reprezentanţi ai Centrelor de Resurse pentru Tineri, au participat la prima intruire din cadrul proiectului „Promovarea Educaţiei Non-Formale de Calitate în Domeniul Tineret”. Actvităţile s-au desfăşurat în perioada 10-16 iunie 2016 şi au fost axate pe 3 competenţele cheie ale Setului European al Fromatorului, tematica fiind bazată pe valori și practici consolidate în educaţia non-formală, înţelegerea şi facilitarea procesului de învăţare individuală şi în grup şi învăţarea de a învăţa.

Participanţii au beneficiat de oportunitatea de a afla cum pot stimula, încuraja şi amplifica gradul de implicare a tinerilor în comunitate, cum pot menţine şi gestiona eficient dinamica grupului pe înteaga desfăşurare a sesiunii şi cum să îmbunătăţească climatul motivaţional favorabil dezvoltării creativităţii şi învăţării tinerilor.

Potrivit lui Vitalie Cîrhană, directorul Institutului de Instruire în Dezvolatre „MilleniuM”, asigurarea calităţii în educaţie reprezintă esenţa oricărui program de formare. Astfel, în cadrul cursului dat este vorba de formarea trainerilor pentru asigurarea calităţii educaţiei non-formale. Beneficiarii au avut parte de un primat favorabil evaluării personale şi în grup, a competenţelor vitale fiecărui lucrător de tineret. De asemenea, s-a discutat despre situaţiile care au contribuit la dezvoltarea personală, experienţa anterioară în materie de facilitare a procesului de învăţare, fiind identificate nevoile speciale în dezvoltarea competeţelor ca formatori şi ca persoanalitate.

Tatiana Trofim, participantă a afirmat „Consider că activităţile în cadrul primului modul au fost interesante, complexe şi provocatoare. Acestea mi-au oferit posibilitatea de a-mi defini clar trăirile şi scopurile de autodezvoltare ca lucrător de tineret, să îmi dezvolt capacităţi esenţiale precum capacitatea de a interacţiona cu oamenii, de a simţi dinamica unui grup, de a comunica cu grupul, de a mobiliza atît pe sine ca formator, cît şi tinerii din cadrul Centrului de Resurse în care activez”.

“După o experienţa în domeniul tineretului, care se baza mai mult pe educaţia formală, iar cea non-formală reprezenta doar nişte străluciri vagi, graţie intruirii date, sunt mai abilitată în domeniul propriu-zis, decît la începutul cursului. Voi aplica anumite tehnici din educaţia non-formală, descoperite aici, pentru a creşte calitatea în domenul prestării serviciilor, să facilitez procesul de învăţare a tinerilor de a fi individualităţi, personalităţi, şi per ansamblu a fi”, ne-a comunicat Maricica Proca.

Ion Gheorghiţă susţine faptul că educaţia formală acoperă doar o parte din pregatirea necesară unui tînăr activ şi implicat. „Graţie cursului dat, am reuşit să îmi identific propriul mod de învăţare şi am aflat cum pot ajuta tinerii să stabilească molul lor de învăţare, am descoperit o serie de practici, tehnici şi metode noi şi constructive pe care le voi implementa în lucrul cu tinerii.”

Următoarea instruire va ava loc în luna august şi va axată pe alte 3 competenţe şi anume: design-ul programului educaţional; cooperarea de succes în echipă de formatori; „comunicarea eficientă cu alţii.

Proiectul „Promovarea educaţiei non-formale de calitate în domeniul tineret” este organizat de către Institutul de Instruire în Dezvoltare „MilleniuM”, cu suportul financiar oferit de Programul de Granturi 2016 al Ministerului Tineretului şi Sportului al Republicii Moldova.

Pentru detalii puteţi să contactaţi coordonatorul de proiect: Bezărău Ana, tel. 068093861, sau e-mail: anisoarabezarau@gmail.com