În Moldova, persoanele cu dizabilități se confruntă cu dificultăți moderate şi severe la utilizarea transportului

În Republica Moldova, persoanele cu dizabilități se confruntă cu dificultăți, de la moderate până la severe, la utilizarea transportului, conchide un studiu publicat astăzi, 21 aprilie 2016, de Automobil Club din Moldova (ACM) și Alianța de Est pentru Transport Sigur și Durabil (EASST). Cercetarea s-a bazat pe un sondaj la care au participat 100 de persoane cu dizabilităţi și a fost efectuată în parteneriat cu Organizația Națiunilor Unite (ONU) în Moldova și mai multe organizații non-guvernamentale.

„Asigurarea unei mobilității accesibile și reducerea riscului rutier pentru grupurile vulnerabile este o provocare pentru toate țările. Cu toate acestea, mai sunt multe de făcut în Moldova pentru a asigura persoanelor cu dizabilităţi posibilitatea de a călători mai ușor și în condiții de siguranță. Toți moldovenii ar trebui să poată să îşi folosească talentele pe deplin – beneficiind de viața economică și culturală a Republicii Moldova. Salut acest raport și sper că multe din recomandările sale vor fi luate în considerare la modul serios de factorii de decizie", a declarat Emma MacLennan, director general, EASST.

Transportul public supraaglomerat, punctele de trecere periculoase și drumurile proaste sunt riscante pentru oricine. Pentru persoanele cu dizabilități, aceste pericole sunt accentuate. Mulți participanți la studiu au raportat probleme de mobilitate, care au împiedicat participarea lor deplină la viața socială și economică și i-au împiedicat să joace un rol activ în comunitățile lor. Jumătate dintre persoanele intervievate consideră că mobilitatea redusă afectează atitudinea celorlalți față de ei și aproape o treime consideră că acest lucru a afectat oportunităţile lor de viață.

“ONU este ferm angajată într-o abordare bazată pe drepturile omului pentru dezvoltarea infrastructurii și urbanizare, pe baza principiilor de participare, responsabilitate, nediscriminare, abilitare și aliniere la standardele internaționale în domeniul drepturilor omului. Împreună cu partenerii noștri din Guvern, societatea civilă, sectorul privat și a comunității internaționale, vom continua eforturile noastre spre obiectivul de a face serviciile de infrastructură și de transport în Moldova sigure și accesibile tuturor”, a remarcat Dafina Gercheva, Coordonatoarea rezidentă ONU și Reprezentanta rezidentă PNUD.

O treime dintre respondenți au raportat dificultăți în timp ce plecau de acasă și se deplasau către locul de muncă. Fiecare a doua persoană intervievată a descris călătoriile către școală sau universitate ca fiind periculoase. Fiecare al cincilea respondent întâlneşte dificultăţi de transport când vrea să meargă la doctor.

“Persoanele cu dizabilități au diverse probleme în viața de zi cu zi, inclusiv mobilitatea și siguranța rutieră în țara noastră. Astfel de oameni nu sunt vizibili în societatea noastră, și, din păcate, din cauza riscurilor rutiere ei își pierd dreptul de a avea acces la viața socială. Sperăm că recomandările raportului vor contribui la un management eficient al siguranței rutiere și vor îmbunătăți viața multor persoane cu dizabilități”, a declarat managerul de proiect ACM, Tatiana Mihailova.

Aproape 50% dintre participanții la sondaj au remarcat probleme atunci când călătoresc în alte orașe, iar 16% dintre respondenți nu călătoresc deloc. Chiar și traversarea drumului este îngrijorătoare pentru 40% dintre persoanele intervievate.

Principalul tip de transport utilizat de persoanele cu dizabilități pare a fi troleibuzele (52%). Călătoriile pietonale, fie pe jos sau în scaunul cu rotile, de asemenea, predomină cu 47%. Autobuzele şi maxi-taxi-urile par mai puțin prietenoase și accesibile, precum și automobilele, doar un singur respondent menţionând că are în dotare unul adaptat.

Republica Moldova are angajamente juridice în temeiul Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu necesități speciale de a lua măsuri pentru a îmbunătăți această situație. Printre recomandările studiului, urmează să fie evidențiate: legea care solicită accesul persoanelor cu dizabilități în clădirile publice și toate construcțiile noi, care ar trebui să fie pusă în aplicare; incluziunea persoanelor cu dizabilităţi în comisiile responsabile de acordarea permisiunii, aprobare și certificare a clădirilor; elaborarea unui plan pentru călătoriile accesibile interurbane și pentru turismul accesibil în Moldova; îmbunătățirea marcajelor rutiere, în special la puncte de trecere; instalarea rampelor acolo unde este nevoie sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, lifturi pentru a permite accesul deplin la servicii importante.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), în fiecare an sunt rănite între 20 și 50 de milioane de persoane și 1,2 milioane sunt ucise pe drumurile din lume. Accidentele rutiere sunt cauza principală a leziuni la cap, iar aproximativ 30% dintre cei răniți pe drumuri rămân cu dizabilitate permanentă.                                                                  

Noul cadru al Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ONU conţine un angajament față de persoanele cu dizabilități, ca până în 2030 guvernele să asigure accesul la sisteme de transport sigure, la prețuri accesibile și durabile pentru toți, îmbunătățirea siguranței rutiere, acordând o atenție deosebită nevoilor persoanelor cu dizabilități şi celor în vârstă.