CIJ a lansat un studiu privind relatiile dintre presa si autoritatile de stat in R. Moldova



În R. Moldova statul acorda suport mass-media fara criterii clare de selectare a institutiilor mediatice, iar cadrul legal cu privire la presa nu contine reglementarile necesare si nu asigura transparenta alocarii banilor din bugetul de stat, arata unele rezultate ale studiului „Relatiile dintre mass-media si autoritatile de stat - spre transparenta si responsabilitate", realizat de Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) in perioada noiembrie 2007 - septembrie 2008.

Timp de 11 luni, in cadrul proiectului au fost efectuate urmatoarele activitati:

  • monitorizarea anunturilor publicitare plasate de institutiile publice si companiile de stat in publicatiile locale si nationale (decembrie 2007 - mai 2008);
  • colectarea datelor cu privire la suportul financiar (finantare directa, publicitate din bani publici) oferit de autoritati (ianuarie - mai 2008);
  • analiza cailor si mecanismelor de finantare a presei de catre statul R. Moldova;
  • analiza legislatiei locale si internationale si elaborarea amendamentelor necesare pentru cresterea transparentei procesului de finantare a mass-media din banii bugetului de stat.

Concluziile generale ale studiului:

  • Atat la nivel central, cat si la nivel local lipseste o politica clara si coerenta de sustinere a mass-media; in cele mai multe cazuri nu sunt clare criteriile conform carora sunt selectate organizatiile mass-media catre care sa fie indreptati banii publici;
  • Volumul publicitatii de stat, cea mai vizibila forma de finantare si influenta economica a presei, nu depinde de tirajul ziarului; fostele ziare guvernamentale si publicatiile locale finantate din bugetul de stat fiind „preferatele" institutiilor de stat;
  • Cadrul legal existent nu asigura conditii pentru o concurenta veritabila pe piata mass-media, iar recomandarile si standardele europene privind transparenta mass-media nu se regasesc pe deplin in legislatia nationala.


Elaborarea, dezbaterea publica si adoptarea unei politici statale de sustinere a mass-media, care sa se bazeze pe principii exacte, transparente, non-discriminatorii, precum si ajustarea legislatiei presei la cerintele europene (un exemplu ar fi modificarea si completarea Legii privind achizitiile publice) ar putea ajuta la afirmarea pluralismului si a concurentei corecte pe piata mass-media, considera autorii studiului.

Rezultatele complete, concluziile si recomandarile expertilor pot fi gasite in raportul final, plasat pe pagina de internet a CIJ la rubrica „Cercetare si publicatii" (www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=69).

Proiectul a fost finantat de catre Fundatia Eurasia, Reprezentanta din Moldova cu resurse financiare de la Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID) si Agentia Suedeza pentru Cooperare si Dezvoltare Internationala (Sida/Asdi)).

Str. Sciusev, 53, Chisinau, 2012 MD, tel. (37322) 213652, 227539, fax (37322) 226681