TINERII SE IMPLICA IN PROCESUL DE LUARE DECIZIILOR PRIN PARTICIPAREA IN CONSILIILE LOCALE



In perioada 11-13 iunie 2008, in Criuleni, s-a desfasurat traningul pentru echipa de implementare a proiectului “Implicarea tinerilor in procesul de luare a deciziilor prin participarea in Consiliile Locale”.

La activitatile traningului au participat membrii echipei Centrului de resurse pentru tineret “UNIT” si voluntari care ulterior vor organiza activitati de instruire pentru tineri in cadrul proiectului si procesul de creare a Consiliilor Locale. In calitate de formatori au lucrat experti cunoscuti in Moldova: Iosif Moldovanu si Edgar Cazac.

Activitatile de invatare au fost organizate cu ajutorul metodelor si tehnicilor interactive. A fost respectat principiu pedagogiei constructiviste: de la experienta personala la informatii si experiente noi, apoi reflectii asupra lectiilor invatate.

Fiecare activitate a fost urmarita de analiza detaliata a procesului de aplicare a exercitiilor si prezentarilor. Aceasta analiza a creat conditii pentru intelegerea profunda a obiectivelor, rolului formatorilor si participantilor. Gratie discutiilor in cadrul debrifingului participantii au dezvoltat abilitatile de proiectare activitatilor de instruire.

O atentie speciala a fost acordata momentelor legate de dreptul la exprimarea libera a opiniei, dreptului la participare, abilitatilor de luare a deciziilor. Evaluarea activitatilor a fost facuta cu ajutorul a doua intrebari de baza legate de starea emotionala a participantilor si gradul de utilitate a celor studiate.

Primele activitati au avut drept scop crearea mediului eficient de invatare. In cadrul a doua exercitii: „La Receptia Reginei” si „Linia timpului in participare” participantii au facut cunostinta mai profunda cu valorile personale si experienta fiecarei persoane in domeniul participarii. Participantii au discutat despre  caracteristicile participarii, nivelele de participare, conditiile si factorii care determina participarea. Aceste exercitii au demonstrat motivatia inalta pentru implicare in activitatile  proiectului si au permis formularea obiectivelor de baza pentru training:
1. De ce avem nevoie de Consiliul Local al Tinerilor?
2. Cum trebuie sa fie organizate alegeri in CLT?
3. Cum trebuie sa fie organizata activitatea unui CLT nou-ales?

Participantii au facut cunostinta cu  experienta europeana si cea nationala in acest domeniu. In cadrul discutiilor au fost evidentiate avantaje si limite a diferitor tipuri de CLT (organizate de catre voluntari, alesi dupa principiu reprezentativ, alesi in baza votului direct). Foarte utila din perspectiva Proiectului a fost discutia despre specificul CLT si organelor reprezentative ale elevilor (parlamentelor sau consiliilor scolare). Participantii au exprimat concluzia, ca in cadrul proiectului rolul CLT este de a implica tinerii in procese de comunicare activa cu reprezentantii APL si respectiv, membrii CLT pot fi si membrii organelor de conducere scolare, dar vor avea alte atributii. Pe parcursul zilei s-a facut paralela cu activitatea Consiliului Local asa incat tinerii sa fie constienti de procesele care au loc in comunitate si cum ei se pot implica, prin intermediul CLT, in acestea.

La sfarsitul zilei de lucru, in cadrul discutiei de evaluare, participantii au spus ca „s-au simtit bine, implicati activ, cu interesul sporit fata de subiectul relativ nou;”

Drept utile au fost apreciate:
Informatia despre diferite tipuri CLT
Analiza profunda a Legii Electorale si adaptarea ei la conditiile locale
Clarificarea obiectivelor scolii de vara si rolului personal
Exercitii aplicate, care este posibil de aplicat si cu tinerii in timpul scolii de vara

In cadrul zilei a doua au fost utilizate mai multe exercitii pentru dezvoltare abilitatilor de argumentare si prezentare.

Activitatea „Prezentarea jucariei preferate” a creat conditii pentru constientizarea respectarii structurii clasice a unui discurs „introducere – partea de baza - concluzia”. Au fost descrise elemente specifice pentru fiecare etapa a prezentarii si aduse exemple de instrumente pentru a influenta atentia ascultatorilor.

Participantii au urmarit secventa din dezbaterea televizata dintre Vladimir Jirinovskii si Ghenadii Hazanov. Acest exercitiu a contribuit la dezvoltarea abilitatilor de observare si la constientizarea importantei utilizarii adecvate a limbajului non-verbal si para-verbal in cadrul discutiei.

Apoi participantii au aplicat cunostintele despre arta argumentarii in cadrul exercitiilor de formulare, prezentare si combatere a argumentelor.

La sfirsitul zilei participantii au descris emotiile traite si impresiile acumulate:
„a fost bine, interesant;
in timpul prezentarilor au fost emotii stresante;
exercitiile practice au permis sa dezvoltam atit abilitatile personale de prezentare cit si cele din domeniul educatiei;
comunicarea  a fost constructiva;
am constientizat necesitatea respectarii structurii unei prezentari;”


In ziua a treia participantii au fost informati despre cadrul legal existent national si european in domeniul participarii tinerilor. In special participantii au examinat prevederile Cartei europene a participarii tinerilor la viata comunitatilor locale si regionale. Participantii au  studiat documente – modele necesare pentru activitatea Consiliului Local nou-creat. Ei au propus diferite modalitati de adaptare a acestor documente la specificul local. S-a convenit ca pe parcursul Scolii de vara sa se abordeze doar procesul de constituire a CLT, asa incat tinerii sa exerseze toate etapele de constituire a unui CLT si mai apoi sa fie capabili sa aplice in comunitate cele exersate. Dupa ce vor avea loc alegerile in CLT se va organiza instruirea alesilor astfel incat acestia sa-si poata organiza activitatea.

Motivatia inalta a participantilor a permis organizarea atelierului de planificare a activitatilor scolii de vara. Au fost determinate obiective specifice pentru fiecare zi, descrise rezultatele asteptate si identificate activitatile de baza.
In cadrul activitatilor de evaluare finala participantii traningului au exprimat:
„ne-am simtit foarte responsabili;
s-a clarificat obiectivele scolii de vara si rolul personal in organizarea activitatilor;
exercitiile practice sunt aplicabile in cadrul activitatilor de instruire pentru tineri;
am primit un impuls, care a contribuit la cresterea motivatiei personale in cadrul proiectului;
materialele informationale si didactice sunt importante si utile pentru ceea ce avem de facut si dupa training ne va fi mai usor sa le intelegem si sa le aplicam;
este clar cum de lucrat cu materialele primite pentru a informa tinerii”.

 

Acest proiect este realizat cu sustinerea financiara a Ambasadei SUA in Republica Moldova.