Declaratie

Declaratie in legatura cu actiunile de hartuire a ziarului "Moldavskie vedomosti", de arestare a jurnalistului Oleg Brega si partizanatul CCA.

Organizatiile neguvernamentale din domeniul mass-media anunta despre agravarea continua a situatiei presei in Republica Moldova. In pofida recentelor declaratii de atasament la principiile libertatii presei, facute de presedintele Vladimir Voronin si premierul Zinaida Greceanai, actiunile de intimidare a jurnalistilor, de violare a dreptului la libera exprimare, de supunere a presei nu inceteaza, ci, dimpotriva, se intensifica.

De data acesta in vizorul autoritatilor a nimerit ziarul „Moldavskie vedomosti”, care a fost supus unor controale financiare din partea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei, in cadrul unui proces de urmarire penala initiat de Procuratura Generala pentru o presupusa infractiune de „delapidare a averii straine in proportii deosebit de mari”. Aceasta invinuire i se aduce ziarului in urma faptului ca a publicat in paginile sale materiale publicitare ale intreprinderii „Cariera de la Soroca”. 

Rationamentul prin care organele de drept au identificat in cadrul activitatii publicatiei periodice elemente ale infractiunii de delapidare a averii straine este dubios, daca ne referim la definitia acestei infractiuni, conform Codului Penal, art. 191: „insusire ilegala a bunurilor altei persoane, incredintate in administrarea vinovatului”. In cazul „Moldavskie vedomosti” este vorba despre un contract civil reglementat de legea civila prin care solicitantul de servicii plateste o suma de bani in schimbul serviciilor prestate de catre prestator. Nu este clar in acest caz care este „averea incredintata in administrare” si care sunt „daunele in proportii considerabile” suferite de catre Cariera de la Soroca, daca aceasta a platit banii in corespundere cu contractele incheiate cu redactia „MV” pentru servicii de publicitate? De mentionat ca, si de data aceasta, Procuratura Generala a ignorat legea si nu a informat redactia „MV” despre faptul de a fi inceput urmarirea penala si despre motivele care au determinat aceasta actiune. De asemenea, redactiei nu i-au fost cerute nici un fel de depozitii in acest caz. 

La 30 aprilie 2008, jurnalistul Oleg Brega a fost retinut si condamnat la trei zile de arest administrativ pentru simpla intentie de a protesta pasnic in fata Palatului National, unde avea loc o festivitate cu ocazia aniversarii a 50-ea de la fondarea TVM. Politia l-a impiedicat pe jurnalistul Oleg Brega sa se apropie de Palatul National, iar judecatoria sectorului Buicani a considerat „injurie” pancarta cu inscriptia „50 de ani de minciuna”, afisata de Brega, adoptand decizia de privare de libertate, incalcand astfel o serie de stipulari legale si norme internationale privind dreptul la opinie si la libera exprimare. Cameramanul Ghenadie Brega, care il insotea pe Oleg Brega si a filmat incidentul cu politia, s-a ales cu o amenda. La 10 mai, Ghenadie Brega, care protesta in fata Guvernului impotriva arestarii fratelui, a fost agresat de catre ofiteri de politie in civil, apoi arestat si dus la comisariatul de politie al sectorului Buiucani, Chisinau, unde a fost tinut timp de 48 de ore (in perioada 10 mai, ora 10.45 - 12 mai, ora 11.00) in conditii inumane si degradante, fiind invinuit de “nesubordonare cu rea vointa la cerintele legitime ale colaboratorilor de politie, opunere de rezistenta si ultragierea de politie“.

Tendinta autoritatilor de a inabusi mass-media de opozitie si vocile critice s-a manifestat si in cadrul sedintelor din 7-8 mai ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului, cand au fost distribuite licentele pentru 16 frecvente radio si 60 frecvente TV. In pofida Codului Audiovizualului care stipuleaza ca „eliberarea licentei de emisie va corespunde principiului de asigurare a pluralismului in domeniul audiovizualului, excluzindu-se posibilitatea crearii premiselor pentru instituirea monopolului si concentrarii proprietatii in domeniul audiovizualului si in domeniul mass-mediei in genere, tinindu-se cont de gradul in care radiodifuzorii licentiati existenti corespund deja acestei cerinte”, nici una dintre licentele scoase la concurs nu a fost acordata posturilor care ofera acces opozitiei sau difuzeaza opinii critice la adresa actualei guvernari. Postul de radio “Vocea Basarabiei” nu a castigat nicio frecventa din cele opt in banda FM solicitate. E graitor faptul ca acestui post i-a fost refuzata a 26 solicitare de frecventa pentru Chisinau. In schimb, postul de radio Antena C, care apartine PCRM, a obtinut cinci frecvente, inclusiv una in Chisinau. Nu a obtinut nici o frecventa din cele sapte solicitate nici PRO TV Chisinau (in unele cazuri frecventa respectiva ramanand nedistribuita), in timp ce Euro TV, administrat de PPCD, a obtinut noua frecvente, iar NIT, care apartine PCRM, - 12. 

Comportamentul CCA indica asupra faptului ca deciziile adoptate sunt prestabilite in afara acestui organ, iar membrii CCA nu fac decat sa exprime niste interese partizane, care submineaza rolul de caine de paza al mass-media.

Organizatiile neguvernamentale din domeniul mass-media cer autoritatilor sa renunte la imixtiunea in activitatea CCA, sa pedepseasca persoanele care intimideaza mass-media si agreseaza jurnalistii. 

Apelam catre societatea civila, catre partidele politice, catre reprezentantii europeni sa se solidarizeze cu presa independenta si sa actioneze pentru a opri tendintele antidemocratice, de suprimare a pluralismului si libertatii cuvantului in Republica Moldova.

 

Centrul Independent de Jurnalism

Asociatia Presei Independente

Asociatia Presei Electronice

Centrul de Investigatii Jurnalistice

Centrul Tanarului Jurnalist

Comitetul pentru Libertatea Presei

Uniunea Jurnalistilor din Moldova

Centrul „Acces-Info”