Offline cu Igor Grosu. Restart educaţional



Mulţumim viceministrului educaţiei că a răspuns pozitiv invitaţiei la dezbateri. Am avut un offline de vreo două ore, timp în care am reuşit să-i punem toate întrebările. Igor Grosu ne-a împărtăşit viziunea acestui Guvern asupra educaţiei. Am discutat de la calificativele pentru cei din clasele primare până la acreditările universităţilor sau despre „plăţile informale”.

Principalele noutăţi din Ministerul Educaţiei sunt două:

  • Este posibil să se dea o probă orală la examenul de bacalaureat. Ministerul explorează această opţiune şi o consultă cu toţi factorii interesaţi. Încă nu este o decizie finală dar există posibilitatea ca un examen, cel de română sau cel de limbă străină, să fie oral la Bacalaureatul din 2014.
  • Există, la nivel de idei, un proiect pilot în care examenele sunt susţinute pe calculator pentru a evita subiectivismul factorului uman.  Acest proiect poate fi testat într-un liceu din Republica Moldova  la următorul examen final.

Despre vacanţe prea mari

În Moldova trebuie să se studieze, la şcoală, câte 35 de săptămâni pe an. În anul şcolar precedent abia s-au depăşit cele 33 de săptămâni ceea ce înseamnă că nu se respectă legea. De pe 2 septembrie 2013 până pe 31 mai 2014 sunt 39 de săptămâni iar ministerul a adăugat 2 zile de studiu în interiorul acestui interval de timp. Treptat se vor introduce zile de studiu până se respectă cele 35 de săptămâni sau se v-a prelungi anul academic câteva zile după 31 mai. Nimeni n-a tăiat din vacanţa de Crăciun sau de Paşte chiar dacă sărbătorim pe nou, pe vechi sau pe străvechi. Comparativ cu Moldova,  Guvernul englez propune perioada de studii de 44 săptămâni pe an şi 6 săptămâni de vacanţă.

Despre directori

Directorii de şcoli trebuie să devină manageri. Ei gestionează bugete şi împart bani. Fac strategii pentru a aduce mai mulţi elevi în instituţie şi aplică la proiecte. Profilul directorului de şcoală se schimbă din profesor cu abilităţi de administrare în manager cu abilităţi de profesor. Problema este că 40% din directorii de şcoli sunt în funcţia respectivă „pe viaţă” fără a fi trecut printr-un concurs public. Soluţia oferită de minister este schimbarea legislaţiei şi organizarea concursurilor pentru funcţiile de director de şcoală. Este o soluţie rezonabilă deoarece dacă directorii sunt directori pe bune vor trece concursul, dacă sunt pe funcţiile respective artificial, concurenţa îi va mânca.

Despre profesori

Ministerul gândeşte, astăzi, un sistem de motivare care să poată oferi răspunsuri la mai multe întrebări. Intrările şi ieşirile din sistem trebuie să fie onorabile: fiecare profesor are nevoie de un pachet social consistent având în vedere epuizarea mintală la care sunt supuşi dascălii zi de zi. Ministerul caută resurse pentru un bonus consistent la angajare şi unul şi mai consistent la pensionare. În acelaşi timp salariile profesorilor trebuie ajustate în aşa fel încât să reflecte performanţele.

Despre bacalaureat

Schimbări radicale nu vor fi. Corectitudinea va sta în capul mesei şi la bacul din 2014. Zvonurile lansate de comunişti că dacă ar reveni la guvernare vor scoate camerele video din şcoli sunt praf în ochi pentru prostime. Exact aceleaşi promisiuni le făcea pesede-ul românesc şi odată ajuns la putere n-au mişcat un cablu din loc. Fiecare guvernare îşi doreşte un sistem de evaluare cât mai realist, iar dacă PLDM şi-a asumat deja pierderile electorale aferente „filmărilor” de ce să le mai scoţi ? Este evident că PCRM va face la fel ca pesedeul românesc.

Viceministrul nu vede nici un fel de „inspiraţie” în pereţii, băncile sau clasa în care ai învăţat iată de ce evaluarea finală trebuie făcută de alţi profesori decât cei care te-au învăţat timp de 12 ani. Mai în glumă mai în serios ne-a mărturisit că nu-şi imaginează că muza elevilor care dau examene stă ascunsă tocmai în toalete.

Despre imperialism moldovenesc

Domnul Grosu ne-a spus cu inima pe inimă că nu se aştepta la aşa surprize din partea elevilor la examenul de istorie de la bacalaureat. Un item spunea să haşurezi harta Republicii Moldova şi să indici capitala Chişinău. Elevii au haşurat cum au putut mai bine: Republica Moldova se întindea între Carpaţi, Marea Neagră şi undeva până prin mijlocul Ucrainei.

Câteva cifre relevante

  • Media europeană este de 1 universitate la 800.000 de cetăţeni. Cei care au făcut matematica printr-a doua pot calcula de câte universităţi are nevoie Republica Moldova.
  • Mulţi rectori ar trebui să fie mai corecţi cu proprii studenţi deoarece 22 de universităţi au acreditările expirate.
  • Peste 28% din profesori sunt pensionabili. Sistemul are nevoie de sânge proaspăt.
  • În Republica Moldova sunt peste 400 de licee.
  • Ministerul ştie că totalul plăţilor informale în anul 2012 a fost de aproximativ 286 de  milioane de lei.

În loc de concluzii

Anul 2013 este anul în care educaţia începe a deveni un sistem corect. Agenţia care va evalua universităţile şi care va face topul acestora are două sarcini majore: să poată garanta studenţilor educaţie de calitate şi să poată spună ministerului către care universităţi ar trebui să fie direcţionate resursele bugetului de stat. În scurt timp toate liceele din ţară vor fi obligate să-şi facă publice bugetul pentru ca fiecare elev şi părinte să vadă unde se cheltuie banii. Educaţia trebuie să devină vârful de lance al inovaţiei iar ministerul va asigura continuitate şi predictibilitate în politicile sale.

fotografiile de grup le vedeţi aici