Masa rotundă: RAPORT de evaluare a implementării Planului de Acţiuni pentru o Guvernare Deschisă în anul 2012



open data 2013

Pe 11 iulie 2013, Asociaţia pentru Democraţie Participativă ADEPT ( www.e-democracy.md ), a lansat raportul de evaluare a implementării Planului de Acțiuni pentru o Guvernare Deschisă în anul 2012 în cadrul unei mese rotunde, la care au participat reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale, Cancelariei de Stat, Centrului de Guvernare Electronică, experţi în domeniu, reprezentanţi ai societăţii civile şi a comunităţii donatorilor.

Raportul de evaluare a implementării Planului de Acțiuni pentru o Guvernare Deschisă în anul 2012 oferă o radiografie complexă a procesului de implementare a Planului de Acțiuni pentru o Guvernare Deschisă în vederea evaluării gradului de realizare a activităților planificate și respectiv a angajamentelor asumate de Republica Moldova în cadrul Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă. Studiul dat este o prima încercare de a efectua o evaluare complexă și sistematizată a implementării Planului de Acțiuni pentru o Guvernare Deschisă și arată tendințele existente în procesul de constituire a Guvernării Deschise în Republica Moldova. O asemenea evaluare este oportună în prezent, cînd Guvernul RM lansează cadrul de elaborare și consultare a noului plan de acțiuni pentru o guvernare deschisă pentru anii 2014-2015.

Potrivit Raportului de evaluare, gradul de implementare a Planului de Acțiuni pentru anul 2012 este la un nivel mediu, de circa 55,05%. Gradul de implementare mediu al PAGD se datorează mai multor probleme, dintre care pot fi evidențiate următoarele. Calitatea joasă a unor indicatori și subacțiuni planificate în Planul de Acțiuni pentru o Guvernare Deschisă, nu permite o implementare eficientă dar și face dificilă monitorizarea progreselor sau evaluarea performanțelor atinse. O altă problemă importantă în implementarea PAGD a fost și insuficiența mecanismelor de monitorizare și control. Chiar dacă în conformitate cu HG nr.195 din 04.04.2012, în cadrul Consiliului Naţional pentru Participare a fost creat un Grup de Lucru tematic care să se ocupe de monitorizarea implementării PAGD, din diverse motive acest grup a avut mai mult un rol consultativ pe lângă Centrul de Guvernare Electronică și nu și-a realizat misiunea de monitorizare a implementării PAGD.

O problemă importantă care trebuie menționată este inerția/ reticența reprezentanților autorităților administrației publice privind guvernarea deschisă, fapt care poate fi cauzat de persistența unor anumite tipuri de cultură organizațională nefavorabile proceselor de e-Transformare. Nu în cele din urmă trebuie menționată și problema resurselor umane, deseori instituțiile responsabile de implementarea PAGD se confruntă cu insuficiență de personal dedicat implementării acțiunilor ce țin de guvernarea deschisă, și nevoia ca responsabilii de guvernarea deschisă să comaseze mai multe funcții fără o remunerare suplimentară. O altă fațetă a acestei probleme este și nivelul de pregătire inclusiv și tehnică, a persoanelor implicate în diverse procese din domeniul guvernării deschise.

Recomandările privind remedierea problemelor ce împiedică implementarea eficientă a PAGD țin de mai multe tipuri de măsuri ce trebuie întreprinse: suport la nivel de politici, implementarea unor măsuri tehnice inclusiv și pentru asigurarea unui caracter interactiv al relației cetățean-stat; și a măsurilor de informare a cetățenilor, comunicare între grupurile țintă și consolidare a capacităților reprezentanților autorităților publice.

Versiunea completa a Raportului de evaluare a implementării PAGD 2012 care conține metodologia, informația privind transparența autorităților în furnizarea datelor privind realizarea PAGD, evaluarea completă a acțiunilor prevăzute pentru realizare în anul 2012, precum și recomandări în privința implementării mai eficiente a Planului de acțiuni poate fi descarcată pe pagina web http://www.e-democracy.md/gd/