Lumea poate fi schimbată prin lucruri simple



Keystone-Moldova-Event1O învăţătoare agresivă, un copil cu probleme comportamentale, o mamă exagerat de protectoare, doi copii utilizatori de scaune cu rotile şi nişte colegi cu atitudini discriminatorii. Personajele sînt pe poziţii. Spectacolul începe.

La un moment dat îţi dai seama că ceea ce se petrece pe scenă este de fapt viaţa noastră, a tuturor. Şi învăţătoarea parcă seamănă cu profesoara mea de fizică de la liceu. Şi băiatul utilizator de scaun cu rotile aduce cu un copil care locuieşte în cartierul vecin. Iar colegii de şcoală… Există cineva care a avut o relaţie perfectă cu toţi colegii de şcoală?

Atunci cînd eşti doar spectator la situaţiile din viaţa ta – parcă e mai simplu să vii cu soluţia. Astfel, treptat, publicul începe să intre în scenă şi să joace el însuşi în propria-i viaţă – aducînd soluţiile.

… Aşa arată Teatrul Social. Numit şi Teatrul celui Oprimat, acesta aduce în scenă erori sociale – pe care le facem cu toţii. Iar sarcina spectatorului este de a găsi soluţia, de a intra în scenă şi de a schimba cursul acţiunii.

Legătura dintre scenă şi spectator este făcută de un Joker – un fel de „maestru al ceremoniei” care conduce publicul spre găsirea unor soluţii pentru rezolvarea problemelor.

Săptămîna trecută am avut ocazia să particip la un training în Teatrul Social, alături de 11 tineri. Susţinut de Oxana Buzovici, training-ul ne-a scos din lumea civilă, ne-a făcut mai maleabili, mai deschişi în relaţiile cu ceilalţi. Ne-am rupt din lumea din care veneam şi ne-am aruncat în amintirile şi visele noastre, împărtăşindu-ne trăiri şi experienţe. Am căutat în cotloanele minţii erori sociale, pe care am încercat să le uităm cît mai repede, imediat ce le-am trăit. Şi, probabil, cel mai frumos moment a fost să descoperim în ceilalţi o lume nouă, nişte resurse şi talente pe care nici ei nu bănuiau că le aveau. Arta descoperirii, reîntoarcerea la mirare şi faptul că întotdeauna există o soluţie – sunt cele mai frumoase lucruri pe care le-am învăţat de la training.

Spectacolul prezentat mai sus este rezultatul final al training-ului. Scopul acestui spectacol este de a schimba atitudinea elevilor din şcoală faţă de colegii lor cu dizabilităţi intelectuale şi fizice. În urma acestei experienţe, copiii vor putea recunoaşte erorile sociale şi vor putea lua atitudine sau interveni direct.

Acum urmează să plecăm cu spectacolul în 15 şcoli din republică, unde este implementată metoda educaţiei incluzive, care presupune accesul egal la educaţie al tuturor copiilor. Reprezentaţiile teatrale vor avea loc anume pentru a susţine și promova procesul de incluziune şcolară a tuturor copiilor.

În Republica Moldova Teatrul Social este pentru prima dată aplicat în cazul persoanelor cu dizabilităţi intelectuale. Teatrul Social este una din acţiunile Proiectului „Combaterea discriminării persoanelor cu dizabilităţi intelectuale prin eforturi comune ale Grupului de Acţiune Comună în Strategii Media”. Proiectul este implementat de Keystone Human Services International Moldova Association, în cadrul Programului “Comunitate Incluzivă - Moldova”, cu susţinerea financiară a programului Egalitate şi Participare Civică al Fundaţiei Soros-Moldova şi a Health Media Initiative, Open Society Foundations.

Lina Malcoci, specialist în comunicare, KHSIMA