Peste 80 de instituţii media s-au angajat să respecte noul Cod deontologic al jurnalistului



altPeste 80 de instituţii media s-au angajat să respecte principiile noului Cod deontologic al jurnalistului. Codul, în redacţiei nouă, a fost prezentat marţi, 3 mai, la o conferinţă de presă cu prilejul Zilei mondiale a libertăţii presei, transmite Info-Prim Neo. 

„Redacţia nouă se bazează pe Codul deontologic adoptat în 2009, care a fost completat şi diversificat. A fost propus ulterior pentru examinare tuturor redacţiilor din Republica Moldova şi la acest moment sunt 81 de redacţii din toată ţara care au semnat acordul de asumare a acestuia”, a declarat secretarul Consiliului de presă, Petru Macovei, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente. 

Şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Moldova, ambasadorul Dirk Schuebel, 
a menţionat că mass-media liberă este un pilon de bază pe care se construieşte o societate democratică, fiind un canal de comunicare între guvernare şi cetăţeni. Uniunea Europeană şi Delegaţia UE va continua să susţină libertatea presei din Republica Moldova. „Codul va ajuta jurnaliştii să fie profesionişti în munca lor şi consider că toţi jurnaliştii trebuie să-l cunoască. Scopul acestui cod este ca jurnaliştii să reflecte obiectiv şi corect întâmplările”, a mai spus Dirk Schuebel. 

„Codul nu este un produs importat, ci poate fi exportat. Este un produs ce aparţine 100% Republicii Moldova. Codul defineşte drepturile şi obligaţiile jurnalistului”, a declarat şeful oficiului Consiliului Europei la Chişinău, Ulvi Akhundlu. 

Directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a menţionat că modificarea Codului deontologic al jurnalistului a fost necesară deoarece transformările din ultimul deceniu au pus presa în situaţia de a face faţă unor forme de presiune exercitate de elite neobişnuite cu rolul presei de câine de pază al democraţiei. Nadine Gogu a mai spus că a fost necesară modificarea Codului şi pentru că în ultima perioadă cazurile de suicid şi crimele cu implicarea minorilor fac capul de afiş, în special în presa audiovizuală, iar drepturile copiilor sau ale victimelor nu sunt respectate. 

„Redacţia veche a Codului deontologic nu ne permitea să examinăm cazurile când erau încălcate principiile deontologice ale jurnalistului. Prin noul cod dorim să sporim activitatea Consiliului de presă şi să extindem domeniul de autoreglementare”, a menţionat preşedintele Consiliului de presă, Ludmila Andronic. 

Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, în redacţie nouă, a fost elaborat în perioada septembrie 2010 – februarie 2011 de către experţi media ai Consiliului Europei şi din Republica Moldova, în baza textului Codului principiilor de etică profesională (Codul deontologic) al jurnalistului din Republica Moldova, adoptat în 1999 de Uniunea Jurnaliştilor.

 

sursa: www.info-prim.md