Achiziţiile publice, sub lupa jurnaliştilor



Timp de doi ani jurnaliştii publicaţiilor raionale au supravegheat cum sunt cheltuiţi banii pentru achiziţiile publice şi au evidenţiat numeroase lacune în alegerea agenţilor economici care oferă aceste servicii, transmite Info-Prim Neo.

Campania „Cere socoteală pentru banii publici” a fost coordonată de Asociaţia Presei Independente. Directorul API, Petru Macovei, a declarat în cadrul unei conferinţe de totalizare că au fost constatate mai multe greşeli admise de autorităţile publice locale la etapa de planificare şi de realizare a achiziţiilor publice şi chiar, şi mai grav, la etapa controlului calităţii acestora.

Potrivit lui Petru Macovei, în multe oraşe au fost depistate abateri de la prevederile legislaţiei la selectarea operatorilor economici câştigători ai licitaţiilor publice. Au fost şi situaţii când în grupurile de lucru pentru achiziţiile publice la Primării au fost incluse rudele ale unor primari sau au fost selectate companii în care rudele primarilor deţin anumite acţiuni. Toate aceste imperfecţiuni au loc din cauza legislaţiei imperfecte a achiziţiilor publice.

„Principalul scop al acestei campanii a fost impulsionarea participării cetăţenilor în acest proces de control public. În parte acest lucru a reuşit pentru că oamenii cunosc mai multe despre cum ar trebui, conform legii, să aibă loc aceste achiziţii publice. Oamenii au semnalat multe cazuri când banii publici au fost cheltuiţi necorespunzător. Agenţii economici care au putut să participe la licitaţiile publice au fost, de asemenea, implicaţi şi am avut ocazia să vedem cât de mulţumiţi sunt ei de procedurile legale”, a declarat directorul API.

Directorul Agenţiei Achiziţii Publice, Ştefan Creangă, a declarat că transparenţa achiziţiilor publice înseamnă eficienţă, concurenţă, calitate, bani puţini şi marfă calitativă multă. „Acest proiect a sensibilizat agenţii economici care au conştientizat faptul că este necesar să participe la licitaţie şi acesta s-a făcut datorită jurnaliştilor pentru că au scos la suprafaţă informaţia despre încălcări şi despre reuşite. De aceea, societatea economică a avut mai mult de câştigat decât autorităţile contractante”, a spus directorul Agenţiei Achiziţii Publice.

Campania „Cere socoteală pentru banii publici” s-a desfăşurat în raioanele Soroca, Ungheni, Rezina, Cimişlia, Orhei, Criuleni, Chişinău şi Bălţi. Campania va continua şi în acest an, în Chişinău şi Bălţi. Cetăţenii, împreună cu ONG-urile şi jurnaliştii, vor supraveghea serviciile contractate prin intermediul achiziţiilor publice.

Campania „Cere socoteală pentru banii publici!” a fost realizată de către Asociaţia Presei Independente şi Soros-Moldova, care a finanţat proiectul în valoare de 100 de mii de euro.

 

Info-Prim Neo