Presa audiovizuală este mai obiectivă faţă de campaniile electorale precedente

Presa audiovizuală este mai obiectivă şi mai echidistantă în această campanie electorală decât în anii precedenţi. În materialele difuzate nu se observă tendinţe clare de favorizare a concurenţilor electorali. Acestea sunt concluziile inserate în cel de-al doilea raport de monitorizare al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) privind modul în care mass-media reflectă campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie, transmite Info-Prim Neo. 

Directorul CIJ, Nadine Gogu, a menţionat, marţi, la o conferinţă de presă că posturile de radio şi de televiziune au difuzat un număr mare de materiale cu impact electoral atât direct, cât şi indirect. Cele mai multe au fost ştirile şi emisiunile de opinie, în care reprezentanţii diferitor partide politice au apărut cu rolul de surse citate direct sau indirect. 

Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au oferit acces mai multor concurenţi electorali, de cele mai multe ori fiind citaţi reprezentanţii partidelor din cadrul Alianţei pentru Integrare Europeană. În majoritatea cazurilor subiectele au fost reflectate în context neutru, deşi e remarcă o uşoară favorizare a partidelor aflate la guvernare, a subliniat Nadine Gogu. 

Directorul CJI a menţionat că în această campanie electorală nu mai sunt monitorizate posturile private de televiziune Pro TV şi TV7 , care au dat dovadă de echilibru. În schimb au fost incluse în raport posturi mai noi. 

Potrivit rezultatelor monitorizării, postul 2 Plus are un comportament destul de pasiv, oferind publicului o informaţie sumară despre campania electorală, în lipsa unor emisiuni de opinie în care este vorba de alegeri. Posturile Jurnal TV şi Publika TV reflectă evenimentele electorale neutru, însă la Jurnal TV se remarcă o uşoară favorizare a PLDM şi PL. N4 a oferit mai mult spaţiu reprezentanţilor PLDM şi PCRM. 

Alt post privat, Prime TV, care are acoperire naţională, a reflectat în special subiecte cu conotaţie electorală directă, în materiale fiind prezentanţi atât membri ai AIE, cât şi ai PCRM, preponderent în context neutru. „Din punct de vedere al frecventei apariţiei concurenţilor electorali, la Prime TV se poate de conchis că postul favorizează într-o anumită măsură concurentul electoral PDM”, a declarat Nadine Gogu. 

Singurul post cu probleme, potrivit monitorilor CJI, este NIT, care face partizanat evident pentru PCRM şi pune AIE în lumină negativă. Partidele extraparlamentare apar la NIT rareori. 

Petru Macovei, expert mass-media, a declarat că cel mai grav este atunci când buletinele de ştiri se transformă în buletine de opinii, atunci când reporterul nu transmite ştiri, dar se dă cu părerea prin ceea ce spune, prin accente şi chiar prin intonaţia cu care spune anumite lucruri. 

Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală” este realizat de către CJI în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 28 septembrie – 28 noiembrie. Cel de-al treilea raport va fi prezentat săptămâna viitoare.

 

 

http://info-prim.md