PROIECTUL "MONITORIZAREA IMPLEMENTARII CODULUI AUDIOVIZUALULUI"



La un an de la intrarea in vigoare a Codului audiovizualului (18.08.06), prevederile stipulate in art.68 alin. (5), privind intrarea in legalitate a radiodifuzorilor fondati si finantati de autoritatile administratiei publice locale, nu au fost respectate in spiritul legii. La aceasta concluzie au ajuns10 ONG-uri de media si din domeniul drepturilor omului care, sub egida Asociatiei Presei Electronice APEL, monitorizeaza aplicarea in practica a prevederilor noii legislatii audiovizuale.

Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), caruia i-a revenit o misiune sp eciala in reorganizarea si aducerea in conformitate cu noua legislatie a serviciilor publice create de autoritatile locale, nu a reactionat prompt, adecvat si consecvent la derogarile de la legislatie care au condus in unele cazuri la conflicte ce au capatat caracter public (cazurile Antena C si Euro TV), iar in alte cazuri au afectat interesul public. Totodata, CCA a abordat formal si superficial procesele de reorganizare a altor radiodifuzori fondati de autoritatile publice locale, declinandu-si astfel responsabilitatea ce-i revine potrivit legii.

Rezultatele monitorizarii denota, de asemenea, ca, la un an de la adoptarea noii legislatii in domeniu, Institutia Publica Nationala a Audiovizualului (IPNA) Compania Teleradio-Moldova nu respecta in totalitate prevederile Codului Audiovizualului. Programele de actualitati ale IPNA, desi au inregistrat unele evolutii pozitive in anumite perioade de monitoriza re, nu intrunesc pe deplin caracteristicile unui audiovizual public. In particular, in urma celei de a treia monitorizari cu durata de o saptamana (perioada 6-12 august 2007) a programelor de actualitati "Median-info" si "Mesager" ale IPNA Compania Teleradio-Moldova, s-a constatat:

- existenta unui numar impunator (cca 1/3) de stiri si subiecte ce poarta caracter laudativ, de regula, la adresa autoritatilor, si sunt lipsite de impartialitate;

- ponderea neinsemnata a stirilor realizate in baza a doua sau a mai multe surse (la radio - fiecare al 7-ea subiect, iar la TV - fiecare al 3-ea subiect);

- cresterea numarului de materiale critice, dar nu si a calitatii acestora in conformitate cu criteriile profesionale.

- frecventa relativ inalta a aparitiei pe post a actorilor oficiali tinand cont de "vacanta politica" in perioada monitorizata.

Totodata, echipa de monitorizare constata ca, in fond, Consiliul de Observatori (CO) al IPNA Compania Teleradio-Moldova nu si-a identificat plenar locul si rostul prevazut de legislatie ca exponent al interesului public, actionand mai degraba ca avocat al intereselor corporative ale administratiei companiei publice.

 

***

ONG-urile de media si din domeniul drepturilor omului sub egida APEL monitorizeaza aplicarea prevederilor Codului Audiovizualului, intrat in vigoare la 18 august 2006. Echipa de implementare a proiectului este constituita de experti si consultanti din ran dul societatii civile: Asociatia Juristilor Independenti, Asociatia Presei Independente, Asociatia Telejurnalistilor Independenti, Centrul Acces-Info, Centrul Independent de Jurnalism, Comitetul pentru Libertatea Presei, Comitetul pentru Apararea Drepturilor Umane si Profesionale, Federatia Oamenilor de Radio si de Televiziune, Juristii pentru Drepturile Omului, Uniunea Jurnalistilor din Moldova.

 

Prin proiectul "Monitorizarea implementarii Codului Audiovizualului", finantat de fundatia Soros Moldova, se urmareste instituirea unui mecanism de control public asupra modului in care este aplicata noua legislatie audiovizuala din Republica Moldova.

 

Presedintele APEL,

Alexandru Dorogan