Declaraţia ONG de media în legătură cu decizia CCA de a sancţiona unele media

Organizaţiile neguvernamentale de media îşi exprimă dezacordul cu decizia CCA din 15 septembrie 2010 prin care unele media au fost sancţionate pentru că au difuzat spoturi de educaţie civică în ziua referendumului constituţional din 5 septembrie. CCA a decis să avertizeze public posturile tv „Moldova 1” şi „Publika TV” ca urmare a contestaţiei depuse de PCRM şi PSD prin care ultimii au declarat că spoturile de educaţie civică difuzate în ziua alegerilor au fost în detrimentul lor şi a mesajelor lor către alegători - de a boicota referendumul constituţional prin neparticiparea la vot.

Calificăm această decizie a CCA drept o sfidare a democraţiei şi a valorilor democratice – libertatea de exprimare, dreptul de a informa, dreptul de a primi informaţie, dreptul de a vota. Totodată, considerăm că această decizie constituie un precedent periculos pentru libertatea presei şi a rolului pe care aceasta îl are în campaniile electorale. Conform contestaţiei celor două partide, care ulterior a fost susţinută de CCA, spoturile civice difuzate care au încurajat participarea la vot şi exercitarea dreptului constituţional de a vota reprezintă „agitaţie electorală” şi este interzisă în ziua alegerilor. Or, conform Codului electoral prin agitaţie electorală se doreşte de a-i determina pe alegători să voteze pentru unii sau pentru alţi concurenţi electorali, ceea ce nu s-a urmărit în spoturile de educaţie civică difuzate de cele două posturi tv.

Considerăm că prin această decizie CCA contribuie la accentuarea confuziei în rândul cetăţenilor în ceea ce priveşte exercitarea dreptului electoral, dar şi în privinţa drepturilor şi obligaţiilor pe care le au partidele politice în campaniile electorale. Reiterăm cu această ocazie poziţia Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte care a apreciat drept ilegală decizia autorităţii publice electorale centrale de a permite partidelor politice să încurajeze neparticiparea la vot.

Cerem CCA să revină şi să anuleze decizia sa din 15 septembrie 2010 de a sancţiona „Moldova 1” şi „Publika tv” pentru că au difuzat spoturi de educaţie civică în ziua referendumului constituţional din 5 septembrie.

 

Centrul pentru Jurnalism Independent

Asociaţia Presei Independente

Centrul „Acces-info”

Centrul de Investigaţii Jurnalistice

Asociaţia Presei Electronice