Educația pentru media trece de la treapta primară la cea gimnazială. CJI a instruit un nou grup de profesori care vor preda această disciplină opțională



Un grup de 16 profesori de la diferite instituții de învățământ preuniversitar din Moldova au fost instruiți în domeniul educației pentru media și urmează să predea acest curs opțional în clasele a VII-a și a VIII-a. Trainingul a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada 10-12 aprilie, fiind primul program de instruire a profesorilor de la treapta gimnazială.

Instruirea a fost susținută de Loretta Handrabura, dr. în filologie, conf. univ. la UPS „Ion Creangă”, și Natalia Grîu, consultantă superioară la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.

Programul de instruire a fost realizat în baza curriculumului Educație pentru Media, aprobat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării în luna mai 2018, precum și a auxiliarului pentru pilotarea acestui curs opțional. Lorreta Handrabura și Natalia Grîu sunt autoarele curriculumului și manualului Educație pentru Media, treapta gimnazială, elaborate cu suportul DW Akademie.

Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a accentuat în deschiderea evenimentului  că Educația pentru Media este  una din activitățile strategice ale CJI, precizând că până la această etapă  50 de învățători de la treapta primară au fost deja instruiți, iar cursul opțional Educație pentru Media este predat în peste 30 de instituții de învățământ din Republica Moldova. „De la treapta primară am trecut la cea gimnazială, iar în perspectivă intenționăm ca acest curs să fie inclus și în programul de studii pentru clasele liceale. Vrem să oferim continuitate acestui proces pentru a asigura „sănătatea” informațională a tinerei generații”, a menționat Nadine Gogu.

Timp de trei zile - 10-12 august - cu ajutorul formatorilor profesorii au învățat cum să dezvolte noi competențe în domeniul educației media, pentru ca mai apoi să transmită aceste cunoștințe elevilor din clasele gimnaziale.

Profesorii și-au testat și aprofundat cunoștințele în domeniu operând cu noțiuni, concepte, instrumente media în baza fișelor și a conținuturilor stipulate în curriculum și în manual. Astfel, participanții au discutat despre latura etică a jurnalistului, identitate virtuală, furt de identitate, rolul noilor media, cultura comunicării în spațiul online, dar și despre pericolele pe care le comportă platformele de socializare. Toate aceste aspecte au fost analizate prin intermediul jocurilor, eseurilor sau activităților de grup, accentul fiind pus pe importanța educației pentru media în școală, astfel încât elevii să poată folosi corect informațiile din spațiul public și online.

Participanții la instruire au menționat că pleacă acasă plini de entuziasm și cu dorința de a preda acest curs în clasele gimnaziale. Cu toții au recunoscut faptul că „oceanul informațional în care trăim este unul foarte periculos pentru un om neinformat”, prin urmare, „este extrem de important ca elevii să însușească diverse instrumente care să-i ajute să fie atât informați, cât și protejați”.

Olga Budurin, director adjunct pentru educație la Liceul Teoretic din Ștefănești, raionul Florești, a menționat că „tânăra generație are nevoie de cunoștințe media pentru a putea face față provocărilor actuale”, iar Angela Ojog, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic Român-Francez „Gh. Asachi” din Chișinău, a subliniat că „este extrem de important ca profesorii să disemineze elevilor aceste cunoștințe, ajutându-i astfel să-și dezvolte simțul critic”.

Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID Moldova şi implementat de Internews în Moldova.

Instruirea are la bază suportul de curs Educație pentru Media, treapta gimnazială (clasele VII-VIII), elaborat în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu susținerea DW Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.