O grădiniță model este o grădiniță incluzivă



Educaţia incluzivă prinde un contur din ce în ce mai accentuat în Republica Moldova. Odată cu schimbarea atitudinii pentru copiii cu Cerinţe Educaţionale Speciale (CES) începe să crească şi numărul de instituţii şcolare şi preşcolare pentru care  incluziunea educaţională este o prioritate.  Grădiniţa Nr. 12 din Orhei este una dintre aceste instituţii care oferă o şansa reală pentru TOŢI copiii şi părinţiii acestora de a avea un viitor frumos.

Foto 5Drumul până aci nu a fost unul uşor, mai ales că despre educaţia incluzivă se vorbeşte mai intens doar de câţiva ani: „totul a pornit cu 7 ani în urmă când în cadrul grădiniţei noastre activa un mic centru pentru copii cu CES.  Eu vizitam des aceste grupe speciale şi  astfel am văzut că acolo sunt copii pe care îi putem încadra în activităţile obişnuite ale grădiniţei. Simţeam şi vedeam că aceşti copii au nevoie de mai mult. Atunci am înţeles că doar când îi dai unui asemenea copil  şansa de a  creşte alături de semenii săi el se dezvoltă mult mai repede”, povesteşte emoţionată dna Emilia Știrbu, directorul instituţiei.

Pentru doamna Emilia incluziunea se asociază cu un stup de albine pentru că aşa sunt şi copiii - un roi de albine care permanent strâng cunoştiinţe de peste tot, din tot ce îi înconjoară. Desigur, succesele nu au venit peste noapte, pentru că nu era pregătit nici personalul grădiniţei şi nici părinţii copiilor tipici să facă faţă provocărilor care veneau odată cu acceptarea copiilor cu CES în grupele preşcolare. Dar astăzi dna directoare vorbeşte la trecut despre aceste impedimente:  „la moment nu avem niciun părinte care să se opună ca micuţul lui să se dezvolte alături de un copil cu o problemă de sănătate. Am educat  părinţii aşa cum le educăm în fiecare zi copii -  prin diferite jocuri comportamentale şi  experimente, nu prin rapoarte - omul trebuie să simtă pentru a înţelege mai bine ”, adaugă dna Emilia.

11013456 831073696977021 8573733668037557092 o CopyCu siguranţă, dincolo de eliminarea barierelor sociale, copiii cu CES au nevoie de asistenţă şi ajutor calificat: „ prima perioada nu a fost una  deloc uşoară, dar din momentul în care am înţeles că putem şi vrem să îi ajutăm pe aceşti copii să se bucure de tot ce le poate oferi viaţa mai frumos, am început să investim în noi, să mergem la cursuri specializate  şi astăzi mă mândresc  cu profesionalismul colegilor mei,  ei se isprăvesc cu orice greutate.  Pentru că la noi în grădiniţă copii nu fac ce  vrea educatorul, noi ne concentrăm exclusiv pe necesităţile de dezvoltare ale copilul şi dacă copilul vine bucuros la grădiniţă şi nu vrea să plece acasă după o zi petrecută cu noi atunci  suntem cei mai fericiţi”, mai spune dna Emilia.

Întrebată fiind ce crede despre rezistența cadrelor didactice din diverse instituții de învățământ atunci când vine vorba despre încadrarea copiilor cu CES în școlile şi grădiniţele comunitare, dna Emilia menţioneză: „cu siguranţă nu putem forţa un profesor să îşi asume o astfel de responsabilitate. Dar cred că în fiecare şcoală sau grădiniţă este măcar unul sau doi dascăli care vor dori să ajute aceşti copii si cu siguranţă vor reuşi.  Lucrul cu asemenea copii te ajută să înţelegi că rezultatele mari se pot obţine cu paşi mici ”.

În grădiniţa Nr. 12 învaţă peste 360 de copii, dintre care 47 sunt cu  CES, iar 21 au probleme grave de sănătate. 23  dintre copii care frecventează acum diferite şcoli din ţară au început să se bucure de reuşite în viaţă ajutaţi fiind de educatorii de la grădiniţa Nr. 12  din Orhei.

„Dezvoltarea educaţiei incluzive este o pornire bună în Republică şi trebuie să fim cu toţii  îngăduitori şi să îi ajutăm pe TOŢI copii  să se bucure pe deplin de viaţă pentru că soarele nu apare în fiecare casă la fel”, conchide dna Emilia.

***

Articolul este realizat cu suportul informaţional din cadrul proiectului „Dinamizarea procesului de Educație Incluzivă în Republica Moldova”, implementat de APSCF cu suportul CCF Moldova în perioada aprilie 2014 – decembrie 2015. Proiectul este finanțat de către Fondul Societății Civile pentru Educație, prin intermediul Campaniei Globale pentru Educație.